- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Elfte delen /
54

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54 BERNHARD SALIN. ATS 11: 1

Man insatte människo- och djurgestalter i
akantus-rankan1, hvilken lindade sig om dessa. Genom rankans
vindningar blefvo kropparna liksom afskurna, och man
kunde då lätt komma på den idéen att låta en
människo-eller djurkropp direkt uppátiga ur rankan. Detta
anordnade man på så sätt, att kroppen omgafs med en krans
af akantusblad, ur hvilken kroppen då sköt fram2.
Härifrån kom man lätt öfver till att låta akantusbladen
liksom växa fram ur kroppen och ersätta både armar qch
ben. Denna smakriktning grep vidare omkring sig — ja
det uppstod slutligen en sådan lek med former, att man
omöjligt kan afgöra, om det är djurets eller bladens form,
som är hufvudsaken. På det mest fantastiska vis bildar
man till och med mänskliga anleten och hela djurgestalter
af akantusblad.

Det är förmodligen det af romarne så omtyckta
dekorationsmåleriet, som först gifvit gestalt åt dylika
fantasifoster. Den enkla och snabba målningstekniken lämpade
sig långt bättre för återgifvandet af dylika ögonblickets
ingifvelser än den mera betänksamma plastiska tekniken.
Detta, att samarbeta djur- och växtmotiven med
hvarandra, torde först ha uppkommit under senare hälften af
första århundradet e. Kr. I Pompeji finnas endast få
exempel på detta3, men målningarna i Titi Thermer
öfver-flöda af dylika framställningar4. Denna omständighet
synes mig ej vara utan intresse. Som bekant blef
Pompeji genom ett utbrott af Vesuvius till en stor del
förstördt år 63. Det skadade återuppbyggdes igen för att
åter begrafvas under aska år 79. Det är därföre ytterst
antagligt, att vi i Pompeji skola finna exempel på den

1 Sybel, Weltgeschichte der Kunst, sid. 397, fig. 313.

2 Piranesi, Le antichitá romane. Rom 1756. III, pl. 52.

3 Mau, Geschichte der dekorativ en Wandmalerei in Pompeji. Berlin
1882, pl. 5 och 6.

* Ponce, Descrvption des balns de Titus etc. Paris 1786.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:43:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/11/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free