- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Elfte delen /
64

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64 " BERNHARD SALIN. ATS 11:1

det gamla samhället, under sitt första framträdande varit
af någon betydelse för ornamentiken, om den riktat den
gamla motivkretsen med några nya motiv. På detta kan
svaras med ett obetingadt nej. De första kristna använde
såsom helt naturligt var hedniska arbetare och konstnärer
eller åtminstone sådana, som gått i skola hos den
hedniska konsten, och det var således de antika formerna,
som de endast lämpade för de nya ändamålen. Man lade
blott en ny mening i de gamla formerna och bilderna.
Katakombernas konst ger oss det bästa tillfälle att
iakttaga detta. Kristi monogram och korset kan man väl ej
egentligen kalla för nya ornamentsmotiv, och dessa tecken
äro det enda, hvarpå man kan se, om ornamenteringen
är utförd för en kristen eller en hedning. När
kristendomen sedan blef statsreligion, kunde man möjligen vänta
sig, att den då skulle söka uppamma en ny konstriktning,
men detta inträffade ej. Visserligen behöfde man numera
för den kristna gudstjänsten nya byggnader, men man
åstadkom genom dessa egentligen endast nya dispositioner
af rummet. Detaljerna lånade man i allmänhet från
antiken, och det på ett så direkt sätt, att man bröt sönder
de gamla byggnaderna och sammanfogade dem till nya.

Äfven germanerna, som inbröto i Italien, förde inga
nya ornamentsmotiv med sig. De utöfvade visserligen
konstverksamhet, och man kan inom arkitekturen påvisa,
hvilken insats de gjort, särskildt med afseende på
basilikans utveckling, men inom ornamentiken uträttade de
föga eller intet. Ornamenten från Theodoriks
grafbyggnad, hvilka bruka anföras som exempel på den germanska
ornamentikens inträngande på klassiskt område, bevisa i
själfva verket föga, ty de stå allt för isolerade.
Däremot lemna de germanska byggnaderna bevis på en
ständigt sjunkande konstskicklighet.

För öfrigt äro minnesmärkena från tiden efter
Justi-nianus ytterst fåtaliga och möjligheten att i detalj följa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:43:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/11/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free