- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Elfte delen /
112

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112 BERNHARD SALIN. ATS 11: 1

huruvida den af dr Springer framställda åsikten verkligen
kan stödjas på några öfvertygande skäl.

Dr Springer1 påvisar genom åtskilliga citat ur Liber
pontijicalisy att man under 800-talet använde tyger,
dekorerade med djurbilder. De flesta af dessa djurbilder
föreställa gripar, lejon och örnar, hvilka djur voro väl
kända af den antika konsten. Han anser, att dessa tyger
härstamma från Orienten, dels i följd af att namnen på
tygerna hänvisa mot Orienten, dels emedan man vet, att
österländska tyger öfver Konstantinopel fördes till
Vesterlandet. På dessa tyger skulle enligt Springer den ofvan
omtalade framställningen af djur med ett hufvud och två
kroppar jämte gruppen af tvenne djur stälda mot
hvarandra hafva förekommit och med tygerna vunnit
spridning öfver hela vestra och norra Europa. Af de citat,
han från Liber pontijicalis anför, förekommer ej något,
som gör antydan om en dylik framställning, och det första
exempel han ger på ett tygstycke med dylika djurbilder
är af ett långt senare datum. De romanska
djurframställ-ningar, som han i sin uppsats åberopar, bära visserligen
spår af att ej vara plastiskt tänkta, men det torde likväl
vara mindre välbetänkt att, med bortseende från
dekorationsmåleriet och mosaikinläggningarna, under den
efterklassiska tiden, genast gripa till den textila konsten som
förklaringsgrund. Kunna ej de omtalade djurbilderna
påvisas inom den klassiska konsten, från hvilken ju den
romanska konsten hemtade sina motiv — ja då kan det
vara skäl i att tänka på, huruvida dessa djurgestalter
möjligen kunna leda sitt ursprung från de orientaliska
tygerna. Men nu kunna dylika gestalter påvisas2 och det

1 A. Springer, Ikonographische Studien i Mittheilungen der K. K.
Central-Commission zur Erfor schung und Erhaltung der Baudenkmale.
Band V, 1860, sid. 67.

2 Monumenti inediti, vol. 6, pl. 41. H. Weiss, Kostümkunde,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:43:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/11/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free