- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Elfte delen /
43

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ATS 11: 3 OM DJURORNAMENTIKEN UNDER FOLKYAKDRINGSTIDEN. 43

manska konst, der kopierats, förenklats, stympats eller på
annat sätt barbariserats. Djur med lemmar och kropp,
som slutar i en hoprullad draksvans, hvilka vi upptäckt
på rent germanska smycken (figg. 13 och 14), äro icke
djur, som hafva någon motsvarighet i naturens rike, de
förekomma endast i konsten. Det är icke sannolikt, att
Germanerna, hvilkas konst visar ringa eller ingen
originalitet, skulle hafva komponerat dessa djurformer,
oberoende af den klassiska konsten, i hvilken de äro allmänna.
Detta samma gäller om de bilder af fyrfotadjur med
fogelhufvud, som vi också träffat på i det föregående omtalade
germanska fornsaker (ofvan figg. 12, 13 samt Rygh fig.
257); de hafva sin förebild i det bekanta fabeldjuret med
lejonets kropp och örnens hufvud, gripen, som i forntidens
konst spelar en så stor roll. Hvad beträffar djurbilderna
på kanten af smycket fig. 11, hvilka bilda grundtypen
för de öfriga i det föregående omtalade djurbilderna, så
hafva de visserligen en skapnad, som gifver föreställning
om i naturen lefvande varelser. Men äfven dessa
djurbilder äro lånade. Ty, såsom förut är anmärkt, icke blott
smyckets form och komposition äro kopierade efter ett
romerskt original, utan äfven djurbilderna (se sid. 27).
Hvarje tvifvel härom måste försvinna, om man
sammanställer detta smycke, som är en kopia af ett sådant
änd-beslag som fig. 8, med fig. 13, som är en kopia efter fig. 6.
Frågan är nu, om vi böra antaga,
attfolkvandrings-tidens djurornamentik i sin helhet är af romersk
upprinnelse. Efter allt hvad som i det föregående utvecklats
om förhållandet mellan germansk och romersk konst, synes
det oss klart, att denna fråga bör besvaras obetingadt
jakande. Dr Müller antager som grundmotiv i
folkvandringstidens djurornamentik fyrfotadjuret och fogeln.
Om vi i stället för »fogeln» insätta »ett djur med
fogel-hufvud» (gripen), är detta antagande rigtigt. Vi hafva i
det föregående framlagt en lång serie djurornament, i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:43:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/11/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free