- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Fjortonde delen /
4

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkomålningar i Uppland från medeltidens slut. ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4

OTTO SYLWAN.

ATS 14! 1

Angående väggmåleriets beskaffenhet kan det vara
lämpligt att här anföra ett par uttalanden af utländska
författare.

I sin Handbuch der kirchlichen Kunst-Archäologie
omtalar Otte väggmålningarne från den romanska perioden
såsom »kraftiga konturteckningar, enkelt kolorerade,
antingen utan eller med måttlig skuggning mestadels på
blå grund och af en kraftigt lefvande, högtidligt
storartad uppfattning, helt hållen i väfnadsstil såsom ytmåleri
utan hvarje anspråk på perspektiv». Under den tidigare
gotiken hade måleriet samma karaktär, men spelade en
vida blygsammare roll för att senare med 1400-talet åter
träda fram i talrika, fastän i dåligt tillstånd, bevarade
minnesmärken; »det blef nu sed att fullständigt
öfverdraga de hvittade hvalfkuporna med måladt plant-,
rankoch löfverk ofta med inblandade helgonfigurer,
evangelisttecken, apostlarne med credo och liknande» (a. a. II: 571,
608, 754; I: 125)1.

Under 1100-talet, säger Viollet-Le-Duc på ofvan
anförda ställe, nådde det arkitektoniska måleriet sin
höjdpunkt under medeltiden; därefter koncentrerades för
någon tid hela intresset på byggnadens konstruktion, men
efter 1230 grep man sig åter an med att måla på de
inre ytorna. Man hade nu vunnit omätligt i
naturiakttagelse och i skicklighet, men förlorat den från antiken
ärfda stora stilen; redan framträdde böjelsen för att
öfverdrifva uttrycket. Lika litet som de bysantinska målarne
använde de västerländska då några kartonger, utan grepo
sig genast an med utförandet på muren. Vid verklig
fresko, på våt kalk, tecknades figurerna först med röd
ockra, därefter pålades lokalfärgerna, hvarvid
modelleringen åstadkoms genom att pålägga allt fler lager af

1 Afbildningar hos Aus’»! Weerth, Wandmalerien des
christ-lichen Mittelalters in den Bheinlanden 1880. Under utgifning:
Auf-nahmen mittélalterlicher Wand- und Deckenmalerien af Borrman.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/14/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free