- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Fjortonde delen /
24

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkomålningar i Uppland från medeltidens slut. ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24

OTTO SYLWAN.

ATS 14: 1

testamentet. Snart kan man äfven spåra, hurusom vissa
personer och tilldragelser från gamla testamentet
uppfattas såsom typer för Kristi person och lif, och denna
uppfattning, som kunde stödjas på Kristi ord hos Lucas
24: 44 till lärjungarna om profetiornas uppfyllelse,
utbildas i synnerhet på 1100-talet af Hugo af S:t Victor,
Honorius af Autun och Rupert af Deutz. Vissa element
af denna typologi voro gamla, men den genomförda
sammanställningen i dess helhet var ny.

Fullt tillämpad möter oss den typologiska
uppfattningen inom den bildande konsten på en berömd
altar-uppsats af emalj från 1181 uti Klosterneuburg, som
innehåller femton grupper om hvardera tre taflor, en ur
frälsarens lif (»sub gratia») och två ur gamla testamentet
(förebilder »ante legem» och »sub lege»). Till
annun-ciatio Domini svara sålunda annunciatio Ysaac och
an-nunciatio Samson, till Judas’ kyss Abels och Abners död
o. s. v.1. Att just denna typologiska sammanställning
haft någon större spridning eller legat till grund för flera
konstverk, därom veta vi ingenting. De senare exempel
vi hafva på parallella bildcykler ur gamla och nya
testamentet, såsom väggmålningarna i Brixen och i
Emausklostret vid Prag, följa icke samma schema. Flera
typologier hafva tydligen på olika tider och olika orter
uppstått tämligen oberoende af hvarandra, fast med
bibehållande af den gemensamma grundsynpunkten och med
beröringspunkter sins emellan. Med den stigande kulten
af Jungfru Maria följde, att man äfven för hennes lif,
sådant legenden berättade det, uppsökte förebilder, och så
utvecklade sig äfven en Maria-typologi.

Den förnämsta, i alla fall på grund af sin spridning

1 Förebilderna äro delvis de samma som i Biblia puaperum,
men de leoninska hexametrarne helt andra. — Se Otte a. a. I: 507,
och Camesina und Heider, Der Altaraufsaiz im Chorherrnstifie zu
Klosterneuburg. Wien 1860.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/14/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free