- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Fjortonde delen /
31

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkomålningar i Uppland från medeltidens slut. ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ATS 14: 1 KYRK0MÅL1SINGAR I UPPLAND FRAN MEDELTIDEKS SLUT. 13

är bekant — några arbeten uppvisas, de där visa tillbaka
på Biblia pauperum såsom källa, så länge denna blott
fanns i manuskript — de nämda skulpturerna i Bremen
undantagna1.

Glasmålningarna i Hirschau2 åter hafva till mönster
haft blockboken, men stå eller rättare stodo, ty de äro,
som sagdt, förstörda, också ensamma i detta fall —
från-sedt den grupp af svenska målningar, med hvilka vi här
hafva att sysselsätta oss. Att nu denna yngre form af
Biblia pauperum varit afsedd att tjäna som målarehand-

1 Att teckningarna i manuskripten delvis äro inramade i
medaljonger, har anförts såsom bevis på, att de varit afsedda att tjena
såsom mönster för glasmålningar. (La Hoche, Die alteste Bilderbibel.
Basel 1881.) Detta låter ju mycket troligt, men något exempel på,
att de faktiskt så användts, har icke påvisats. — Kraus erinrar om,
att vid de bekanta passionsskådespelen i Oberammergau scenerna ur
Kristi lidande åtföljas af tablåer, som visa de gammaltestamentliga
förebilderna, delvis de samma som i Biblia pauperum, men enligt
Dietrichsons beskrifning af dessa spel (i Fra Kimstens Verlden) lära
dessa tablåer först i nyare tid, vid en år 1810 företagen omarbetning
af texten, hafva tillagts. Ett exempel, som Laib och Schwarz icke
framdragit, erbjuder Mariakyrkan i Colberg, där enligt Kugler
(Pom-mersche Kunstgeschirhte 1840 s. 182 ff.) hvalfmålningarna, som
förskrifva sig från medlet af 1800-talet, innehålla »eine Art Biblia
pauperum, eine Zusammenstellung von Scenen des alten und des neuen
Testaments». De bilder Kugler omtalar visa sig emellertid icke
sammanfalla med Biblia pauperums schema, ty Moses framför den
brinnande busken motsvarar Marias bebådelse, Evas skapelse Kristi
födelse och syndafallet Kristi lekamen på Marias knä. (Om dessa
målningars likhet i öfrigt med Upplandskyrkornas, mera längre fram).
— Ett annat exempel omtalas af Dietrich, Die mittelalterliche Kunst
im Ordenslande Preussen (Vereinsschrift. der Görres-Gesellsehaft 1887):
»Väggarna i den lilla kyrkan i byn Arnau vid Königsberg hysa
under kaiken en hel fortlöpande cykel af bildliga föreställningar,
sannolikt, efter några som trädt i dagen, en hel Biblia pauperum med
mera än 30 bilder».

2 En artikel om dem i Christiiches Kunstblatl 1897 har icke
varit mig tillgänglig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/14/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free