- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Fjortonde delen /
36

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkomålningar i Uppland från medeltidens slut. ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36 OTTO SYLWAN. ATS 14: 1

båda förebilder, men nästan alltid af versen till den ena
af dessa: Celica flamma venit et plebis pectora lenit.
Likaså åtföljes Marias kröning oftast af de båda
förebildande scenerna ur Salomos och Esters historia, medan
språkbanden till dessa icke innehålla vederbörande verser,
utan en förklarande prosatext.

Redan här är det skäl att framhålla några mera
genomgående drag i det sätt, hvarpå målarne förforo i
begagnande af sin handbok. De hafva visst icke känt
sig bundna vid ett slafviskt kopierande af dess teckningar;
i flera fall synas de sålunda hafva följt en något
afvikande tradition. Röjer sig än en viss uppfattning och
en viss anordning såsom ständigt återkommande — den
gemensamma traditionens makt visar sig, som sagdt, uti
likheten i behandlingen af samma ämne i hela medeltidens
konst, således äfven vid en jämförelse mellan Biblia
pau-perums teckningar och andra — så skall man å andra
sidan mycket sällan finna två framställningar af samma
bild uti olika Upplandskyrkor, hvilka ända in i detaljerna
äro hvarandra lika. Litet omväxling försmåddes icke.

Till en början måste redan den yttre formen utöfva
inflytande på kompositionen. Uti hvalfven voro fälten
än trapezformiga, än trekantiga; Biblia pauperums bilder
hafva alla samma storlek och form, där höjden är vida
större än bredden, hvilket föranledde att de olika
figurerna eller föremålen fingo placeras bakom i stället för
bredvid hvarandra, något som icke kunde äga rum på
de oftast mera breda hvalffälten. I bilden af Röda hafvet
är sålunda detta med Farao och hans följe i Biblia
pau-perum förlagt bakom, i våra målningar bredvid Moses och
israeliterna. Gemensamt är däremot att personerna ofta
trängas mycket tillsamman, så att man t. ex. af hela
lärjungeskaran blott ser ett par i hel figur, medan de
andra representeras af några framskymtande nimber.
Biblia pauperums konstnär hade därtill en afgjord för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/14/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free