Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ATS 2 1:4 TESSINSKA KYRKOBYGGNADER. 19
domliga linjespel. Här kan man verkligen tala om rörelse
och spänning i den arkitektoniska formen, och i följd härav
verkar väl också interiören mindre som ett kapell än som
en elegant salong. Det är i varje fall icke ett rum, som
genom sin form erbjuder vila och samling. Men det är
karaktäristiskt och i hög grad fängslande såsom en typisk
skapelse i trogen överensstämmelse med den romerska
barockens principer. — Sannolikt har planen till
Strömsholmskapellet liksom i fråga om Drottningsholms slottskapell
redan bestämts av den gamle Tessin, ehuru denna del af
slottet icke fullbordades förrän efter hans död, sedan
byggnadsledningen övergått till sonen.
Att såväl den äldre som den yngre Tessin sysslat med
ovala kyrkoplaner — i närmaste överensstämmelse med
romerska förebilder — framgår förövrigt till fullo av deras
teckningar i Nationalmuseum. Bland dessa finnas flera
centralkyrkoprojekt av stort intresse, men då intet av dem,
såvitt vi känna, kommit till utförande, måste vi i detta
sammanhang förbigå dem.
&
En kombination av långskepps- och centralkyrkoform
finna vi i Kalmar domkyrka. Planen är, som bekant, ett
grekiskt kors med något förlängda armar i öster och väster,
vilka dessutom äro absidialt avslutade, under det att de
norra och södra armarna ha ungefär likformiga fasader.
I de fyra hörnen mellan korsarmarna äro insatta
kvadratiska tornbyggnader. Kyrkan kan sålunda uppfattas både
som central- och långskeppskyrka, beroende på varifrån
man ser dem. Betraktad från ena hörnet, eller från ena
apsiden, verkar den mera sammanträngd och centraliserad,
än om man står mitt för fasaden. (Fig. 6.) I interiören betonas
längdaxeln på det mest dominerande sätt genom de västra
och östra armarnas utdragning. Hade byggnaden fullföljts
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>