Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hans sista lidande o. s. v., trädde mera i bakgrunden —
kan hafva velat framhålla. Man har bland annat påstått,
att med den till konungadotterns befriande lyckosamt
genomförda drakstriden ej betecknas mera än helgonets
lyckosamma bemödande att omvända Kappadokien till
kristendomen: land eller städer blefvo i forntiden ofta
personifierade i qvinlig gestalt. Vida sannolikare är det
dock, att grundmeningen i Georgs-legenden gäller den
ständigt pågående striden mellan godt och ondt, en strid,
hvars vigt stod tydlig icke blott för de kristnes, utan ock
för hedendomens ädlare sinnen. Medvetandet af denna
strid sökte sig ett uttryck i sägner om och bildliga
framställningar af kampscener, och dervid iklädde sig lätt
hedna berättelser kristen drägt, för att få fortvarande
försvar under den nya sinnesriktningen.
Öfverensstämmelsen mellan sägnen om den helige Georg, draken och
konungadottern samt sägnen om Perseus, vidundret och
Andromeda är för stor för att vara tillfällig. Helgonets
ridderliga utstyrsel och uppträdande gjorde honom kär
och vigtig för korstågens hjeltar och för det ridderliga
samhället i vestern, för hela den senare medeltiden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>