- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Sjunde delen /
75

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


på de vesterländska städerna, dels i Lybeck, med hvilken
stad Sverige, särskildt Stockholm, stod i liflig förbindelse,
och hvars kyrkor tidigt pryddes med vesterländska
konstverk. Jag behöfver endast påminna om Hans Memlings
altarskåp af år 1491 i domkyrkan, om två altarskåp i
Maria-kyrkan, af hvilka det ena målats af Jan Mostaert
år 1518, det andra af Bernaerd van Orley, samme man
som målat det år 1522 uppsatta altarskåpet i Güstrow.
Lybecks förmedlarerol synes mig i detta fall sannolikare
än Danmarks.

Svenskarne, som för sina studier besökte främmande
universitet, vände sig oftare till Tyskland än till Nederland.

Altarskåpen i Strengnäs och Lybecks domkyrka röja
visserligen, det förra möjligen, det senare med full
säkerhet, att den nederländska skolans alster redan före
utgången af 1400-talet började söka sig väg till Östersjöns
kustland, och omöjligt är det derför icke att tänka sig en
nederländsk härkomst för vår bild. När jag det oaktadt
hellre tror på ett nordtyskt ursprung beror detta dels på
konstverkets egen beskaffenhet, som synes mig snarare
tysk än nederländsk, och på riddarens drägt, som utan
fråga har en tysk karakter, dels derpå, att Sverige den
tiden stod i konstnärligt hänseende under ett
öfverväldigande tyskt inflytande.

Urkunderna visa, att den svenska handeln den tiden
gick förnämligast på de två städer, som ligga vid
Östersjöns sydvestra och sydöstra horn, Lybeck och Danzig.
Något från den senare staden inkommet konstverk kan
jag visserligen icke för närvarande uppvisa, men med
urkundernas tillhjelp kan åtminstone bevisas, att man i Danzig
bestälde konstverk för svensk räkning. Att man från
Lybeck hemtade konstverk och konstnärer står fullt fast. En
lybsk borgare Johannes Stenrath arbetade det altarskåp,
som Konrad Rogge år 1471 skänkte till Bälinge kyrka i
Uppland. I Statens Historiska Museum förvaras ett stort

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:42:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/7/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free