Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Lejonhufvud. Tapetet forestiller: »Frälsaren, som efter
uppståndelsen uppenbarar sig för sin moder»[1]. De
herværende Split-Faner bæres af to Engle, der er i Fölge med
Christus. — Andre Fremstillinger fra det 16:de Århundrede
har vi på Vasa-Monumentet i Upsala Domkirke og i
et Manuscript i det Kongelige Bibliothek i Kjöbenhavn[2].
På förste Side i denne Bog findes et udmærket smukt
illumineret Rigsvåben (Fig. 2). Her er Vasa-Mærket og
Sverrigs to Rigs-Mærker afbildede hver for sig på tre
sammenstillede Skjolde. Som Skjoldholdere er anbragt to
kronede Lover, der stötte Hovedskjoldene med den ene
Forpote og holder hver sit tresidede Kors-Banner i den
anden. Eftersom et Stamtræ, der er afbildet på det
fölgende Blad, bærer Navnene Erik Rex og Johannes Rex
på de yderste Skud, må Billedet utvivlsomt henföres til
den sidstnævnte Konges Tid[3]. Fremstillinger, som er lidt
yngre end de foregående, findes i Livrustkammeret i Stockholm
på det pragtfulde og fortrinlige Juveler-Arbejde, der
har været Beslag på Carl den Niendes Kronings-Sadel.
Disse er firkantede Faner udförte i Emaille.
På danske Billeder fra 1585 förekommer to blå og
gule Rigs-Bannere, som ikke er Kors-Bannere. Det ene
er en Rytterfane, det andet en Bolsan. De er begge to
delt vandret i ovennævnte Farver[4].
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>