Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkans första Dg aeller Jacobus och Petrus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
y. 19, 20). Hans första omsorg är att föra så många
själar, som möjligt, till salighetens kunskap, öfvertygad att
deras förening med Kristus skall, så småningom, frigöra
dem från lagens ok. Det mål, som han fullföljer,
naturen af hans vördnad för lagen, den anda i hvilken han
underkastar sig dess föreskrifter, visa, tydligt nog, att det
är mindre lagen sjelf, än fördragsamheten, undseendet
och den kristliga kärleken, som han iakttager. Han
eg-nar Evangelium sin hyllning genom sin undergifvenhet för
Mose lag. Men, inför det fruktansvärda motstånd, som
mötte honom (Gal. Cap. 2, v. 3, 5, jemnförda med Ap.
G. Cap. 16, v. 1, 3: Rom. Cap. 7, v. 4, 6, jemnförda
med Ap. G. Cap. 21, v. 21—24, Cap. 18, v. 18), ser
man honom gifva vika i de fall der han annars ej gjorde
det, hvilket synes försätta honom i en slags motsägelse
med sig sjelf.
Man kan ej misstaga sig derpå. Paulus gifver en
ny riktning åt det kristna lifvet, öppnar ett djupare och
vidsträcktare fält för den religiösa tanken, såsom han
uttryckligen förklarar: »Men nu äre vi friade från lagen,
döde ifrån henne, som oss höll fångna, så att vi skola
tjena i ett nytt väsende efter andan, och icke i det
g&mla väsendet efter bokstafvem (Rom. Cap. 7, v. 6,
jemför v. 4.) I bibehållandet eller förkastandet af lagen
uppenbara sig således tvenne mot hvarandra stridande
former inom den apostoliska kristendomen. Å ena sidan
är det säkert, att de judiska Kyrkorne, under
apostlar-nes ledning, i början betraktade Evangelium såsom den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>