- Project Runeberg -  Den Apostoliska kyrkans stora dagar, betraktade med avseende på närvarande tid ; Föreläsningar af J. P. Trottet /
96

(1857) [MARC] Translator: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkans andra Dag, eller Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Judar och hedningar (Rom. Gap. 9, v. 24; Cap. 10, v.
12). Med undantag af ett litet antal utvalde, finna sig
Judarne, ehuru alltid älskade »for fädernes skull» (Rom.
Cap. 4 4, v. 28), for en tid forkastade: hedningarne
der-emot äro kallade att njuta af deras »arfvedel». På detta
sätt blir nådevalet, som från början var endast nationelt,
i och med detsamma det ikläder sig en personligare och
mera verkligt religiös karakter, på en gång mera
individuell och gemensamt for hela menskligheten. Detta är
icke allt. »Israels» forkastelse synes hafva till slutligt
ändamål att än klarare framställa Guds godhet emot Hans
utvalda folk. »Gud, utropar Paulus, hafver allt heslutit
under otro, på det Han skall forbarma sig öfver alla»
(Rom, Cap. 4 4, v. 34—-33). Om si är, måste man
väl erkänna att, då aposteln utvecklar denna lära, vill han
ej mindre forherrliga Guds barmhertighet än prisa Hans
magt Det är i sanning af nåd, som Gud frälsar de
utvalda. Hans barmhertighet, då den blott uppenbarar
sig inom detta område, betraktas ännu ur en mosaisk
synpunkt: så att läran om nåde valet endast tycks vara en
mer eller mindre judisk uppfattning af den gudomliga
kärlekens utveckling i menniskoslägtets historia. Låtom
oss påminna oss Pauli förklaring till de Colosser (Gap. 4,

v. 49, 20): »Ty behagligt har varit Fadrenom...................

att han genom Kristum allting försona skulle med sig
sjelf; till frids ställande, genom blodet på. hans kors,
både det på jorden och i himlen är»: en förklaring, som
vi återfinna redan några rader forut: »Allt är skapadt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:51:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/apostksdag/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free