Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkans tredje dag, eller Johannes
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
strömmen af Pauli religiösa tankar samlar ej alltid sina
böljor i en enda flodbädd, och erbjuder derföre en vid
sträcktare yta, fastän ej hela det djup, som utmärker
Johannis lära, hvilken, under dess skenbara enformighet,
innesluter Evangelii rikaste skatter.
Om denne Apostels theologi erhåller sin djupaste
betydelse genom den grundsats, som utgör dess
medelpunkt, är det framför allt af vigt att bestämma naturen
af denna grundsats.
i.
Denna grundsats, låtom oss genast uttala det, är
kärleken »efter Andam. Låtom oss försöka att närmare
skildra den.
Kärleken, enligt Johannis synpunkt, uppenbarar först
i grund Fadrens väsende. »Gud är kärleken» (1 Job.
Cap. 4, v. 8, 46): också älskar Han sig sjelf i Sonen,
i den kristne, i allt, som är mägtigt att, liksom Han,
blifva kärlek.
Gud älskar sig sjelf i Sonen. »Fadren älskar
Sonen» (Joh. Cap. 3, v. 35), »och visar honom allt det
han gör» (Joh. Cap. 5, v. 20). »Fördenskull älskar
Fadren mig, att jag låter mitt lif, på det jag skall åter
tagat igen» (Joh. Cap. 40, v. 47). Man kan ej göra sig
ett klarare begrepp om den djupa enhet, som råder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>