- Project Runeberg -  Den Apostoliska kyrkans stora dagar, betraktade med avseende på närvarande tid ; Föreläsningar af J. P. Trottet /
149

(1857) [MARC] Translator: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkans tredje dag, eller Johannes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

%%—26), eller med andra ord, som Gud blir »allt i
allom».

Johannes lärer oss visserligen äfven, att Gud är
ljuset (4 Joh. Cap. 1, v. 5), att Han är det eviga lifvet
(1 Joh. Cap. 5, v. 20). Men oberäknadt att dessa
förklaringar mera sällan förekomma i hans skrifter, tjena de
blott till att, under en annan form, framställa den tanke;
som uttalas i de nyssnämnda bibelspråken. Liksom man
vanligtvis finner Johannes samla hela sin tanke i en rik
grundsanning, innefattar han hela Guds väsende i hvar
och en af de tre förklaringar han gifver deröfver, ocb
uppenbarar derigenom för oss dess verkliga namn. Eller
huru skulle ljuset, betraktadt så väl ur theoretisk, som
ur praktisk synpunkt, icke inbegripas i kärleken »efter
Andan»? Hvarje religiös tanke, som ej genomtränges ocb
upplyses af en sådan kärlek, förblir alltid, till en viss
grad, ytlig och löslig. Hvarifrån skulle ljuset frambryta

i vår själ, om ej från dess innerliga förening med Gud,
det vill säga från kärleken? Om Gud är kärleken, huru
skulle han då ej äfven vara ljuset? Man har med skäl
sagt att stora tankar komma från hjertat. Och, med

mindre än den sträcker sina rötter i den religiösa
sanningens jordmån och derur hemtar sin näring, rör sig
den menskliga tanken i mer eller mindre tomma »rymder,
fördjupar den sig i mer eller mindre kalla och abstrakta
former, och förlorar, då den ej sjelf är delaktig af sitt
föremåls lif, på en gång hela dess skönhet och dess
djup. Hvar och en känner, att den kunskap om mora-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:51:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/apostksdag/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free