Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkans tredje dag, eller Johannes
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
skall fä evinnerligt lif. Ty icke hafver Gud sändt sin
Son i verlden att han skall dötnma verlden, utan på det
att verlden skall varda salig genom honom» (Joh. Cap. 3,
v. 46, 47).
Men oberäknadt det framåtskridande, som den
apostoliska undervisningen/ i flere fall, är skyldig åt den
theologi, med hvilken vi nu sysselsätta oss, är det isyn*
nerhet genom dess hufvudgrundsats, som denna theologi
bevisar sig vara öfverlägsen de rigtningar, hvilka följdes
af den Heliga Skrifts öfrige författare. Ingenting kan
förliknas vid de vidsträckta utsigter, som de gudomliga
blixt-rarne af Johannis snille öppna för vårt andliga öga. Hvém
har bättre än han uppenbarat för menniskan hela den
menskliga naturens djup? Då Kristus blef hans andes
näring, hans moraliska varelses renande källa, gaf han
ock åt hans personlighet dess allt omfattande karakter.
Derföre visar sig Johannes vara i främsta rummet en
uppenbarelsens apostel, och hans inre lif synes i hög
grad vara delaktigt af underverket utaf Kristi eget lif.
Kärlekens grundsats utgör således, för Johannes,
kristendomens hjerta. Låtom oss nu betrakta denna
grundsats i och för sig sjelf, och låtom oss för oss uppställa
denna fråga: Är kärleken, i den mening som dess
Apostel förstår den, verkeligen den allt innefattande
grundsatsen, den enda grundsats, hvilken förmår svara emot
den menskliga själens trängtan, och tillfredsställa dess
andliga behof?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>