- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
95

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

improvisera flytande verser öfver hvilket ämne som helst, som
inspirerade honom.

Hans rika andliga begåfning förenades med lysande kroppsliga
företräden. Lionardo da Vinci var utmärkt vacker, hans
höga växt och kraftfulla gestalt ökade det imponerande i hans
lugna, melankoliska ansigte. Han var skicklig i alla
kroppsöfningar, i handtering af alla slags vapen, i dans och
fäktkonst. Dessutom var han utmärkt simmare och ryttare.

Men oaktadt alla dessa naturens gåfvor och denna rika
moraliska och fysiska utrustning har Lionardo da Vinci icke
frambragt sina arbeten utan ifrigt arbete och utomordentligt
samvetsgranna studier. När han år 1493 skulle göra modell
till Francesco Sforzas ryttarestaty, måste han studera hästens
anatomi i alla dess detaljer och skref en fullständig
afhandling öfver detta ämne. När han målade Nattvarden, ett af
konstens oomtvistade mästerverk, studerade han länge alla
skilda uttryck i menniskoansigtet, för att noggrant kunna
återgifva de olika känslor, som lärjungarne erforo vid
åhörandet af Kristi ord: »Sannerligen säger jag eder, en af eder
skall förråda mig». En massa teckningar, som den store
artisten utfört efter löjliga eller groteska ansigten, synas hafva
tillkommit för att han ville grundligt studera minspelets
växlingar.

Vi vilja äfven dröja några ögonblick vid den store Vecellios
eller Tizians lif. Han var kanske den mest lysande af alla
stora målare. Efterverlden har med rätta gifvit honom plats
bredvid Rafael och Correggio. Tizian hade en utomordentlig
iakttagelseförmåga, han gjorde ingenting utan att rådfråga
naturen, och alla hans verk bära den högsta prägel af sanning.
Hans lif var en enda lång triumf; Karl den femte, Filip den
andre, Frans den förste, Henrik den åttonde, påfvar, doger i
Venedig och de förnämsta män i Ferrara, Mantua och Urbino
räknades bland hans vänner. Alla de nyss nämda furstarne
sökte locka honom till sina hof. Karl den femte behandlade
i synnerhet den store målaren med djup aktning. Vid deras

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free