- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
104

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104 ARBETETS HJELTAR.

aftonen samma dag kom Flandrin på besök till sin lärare,
medan lian satt till bords. När Ingres såg honom inträda,
ropade han till sina gäster: »se der ha’ vi det slagtade
lammet!» Hans hustru försökte lugna honom. »Du vet icke»,
sade han, »huru grymt och bittert ett ungt hjerta lider af
orättvisan.»

»Han bad mig sitta vid sitt bord», berättar Hippolyte
sjelf, »och äta tillsammans med dem. Och sedan omfamnade
han mig, som en far omfamnar sin son. Jag gick tröstad
min väg.»

Aret derpå mottogs Hippolyte Flandrin bland de täflande.
Men koleran bröt ut och den stackars eleven blef allvarsamt
sjuk. Han stålsatte sig mot det onda och trots läkarens
förbud släpade han sig hvarje morgon till institutet, stödd af
sin bror. Men all hans energi och hans goda vilja tjenade
till ingenting, han dukade under för sjukdomen och låg till
sängs en hel månad. Hvem som helst skulle i hans ställe
afstått från täflingen, men Flandrin misströstade icke. Han
återtog sitt arbete, ehuru timmarne till utställningsdagen voro
räknade. »Stackars gosse», sade Ingres, »du kan aldrig få
taflan färdig!»

Men färdig blef den ändå och taflan ådrog sig alla
besökandes uppmärksamhet vid den offentliga expositionen. Man
samlades i grupper framför den och förutspådde, att dess
skapare skulle blifva en stor konstnär.

Några dagar derefter skref Flandrin med darrande hand
till sin far: »jag har fått priset».

Så sträf sam början hade den utmärkte målare, som med
sina mästerverk prydt evangelisten Johannes kapell i
Saint-Séverin, koret och skeppet i Saint-Grermain-des-Prés, frisen på
Saint-Vincent-de-Paul, koret i Aunay-kyrkan i Lyon och
fonden i Saint-Pauls-kyrkan i Nimes.

Den berömde landskapsmålaren Camille Corot var också
en arbetets son. Han föddes i Paris den 20 juli 1796. Hans
far hade ett modevarumagasin vid början af rue du Bac och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free