- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
109

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MTCHKL ANGELO. 109

i teckning. Han ritade ibland figurer på husväggarna och
en af hans samtida, en bokförläggare vid namn Grori, berättar
att man redan i barnets första försök kunde spåra den
blifvande mästaren.

En af Michel Angelos vänner, Francesco Granacci,
skaffade honom modeller. Bland dem fans en god gravyr af
Sanld Antonius frestelse, Michel Angelo hade tålamod att
först rita en märkvärdigt trogen kopia af densamma och sedan
utföra den i större skala, målad på trä, med färger och
penslar, som hans vän lånat honom. På taflan fans en mängd odjur,
och för att kunna återgifva dem naturligt gick den unge
målaren till salutorget och studerade fiskarnas fjäll, fenor och ögon.

Michel Angelos far gaf honom på grund af dessa
förvånande omständigheter tillstånd att egna sig helt och hållet
åt målarekonsten, och ynglingen fick tillträde till bröderna
Ghirlandajos atelier. En dag lemnade de honom ett hufvud
att kopiera. Han återlemnade sedan kopian i stället för
originalet och lärarne märkte icke misstaget, förrän Michel
Angelo började skratta.

Lorenzo di Medici, den praktälskande, hade i sina
trädgårdar, som lågo alldeles intill San Marcotorget, samlat en
mängd antika saker, statyer, byster och basreliefer. Han ville
stifta ett slags akademi, hvars ledning han öfverlemnat åt den
gamle Bartoldo, elev af Donatello. Högst få skulptörer hade
hörsammat hans kallelse. Lorenzo rådförde sig med
(irhirlan-dajo och bad honom utvälja några bland sina skickligaste
elever. Michel Angelo blef vald att studera i San Marcos
trädgårdar.

Hans första skulpturarbete utfördes, då han var femton
och ett halft år. Det gälde att ersätta den sönderslagna
munnen och näsan på en kopia i marmor efter antiken af ett
gammalt faunansigte. Michel Angelo ombildade hufvudet helt
och hållet och gjorde det till en grotesk »mascaron» af egen
uppfinning, »med öppen mun så att man, såg tungan och
tänderna. På Lorenzos anmärkning, att de gamle sällan hafva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free