- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
111

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PUGKT. l 11

äfven satt sina klädespersedlar och sina verktyg i pant på
värdshuset, der han bodde. Till all lycka träffade han en
gammal gubbe, som skar ornament i trä, och för honom.berättade
han sin historia. Den gamle blef rörd och tog honom med
sig till sin arbetsföreståndare, som för att blifva af med honom
gaf honom ett litet ornament, sju eller åtta tum långt och
tre tum bredt att utföra. Puget verkstälde detta arbete så
väl och gjorde derefter en så utmärkt modell till en pall, att
arbetsföreståndaren erbjöd honom -att bo och äta hos sig,
hvilket på den tiden var en utomordentlig hedersbetygelse af en
italienare. Ynglingen uttryckte flera gånger sin önskan att
få komma till Rom och han sändes dit, med rekommendation
till Pietro da Cortona. Skulptören blef nu målare för en tid.
Han återvände till Frankrike 1643, skulpterade
bakstammar till krigsfartyg i Toulon och reste så återigen till
Italien, der han stannade i tre år. Under denna tid utvecklade
hans anlag sig allt tydligare och han blef snart den store
skulptör, som skänkt konsten så många kraftfulla, energiska,
storslagna och rörande mästerverk. År 1655 fick han i
uppdrag af Toulons provinsständer att förse dess rådhus med
portik och balkong. »Planen var mycket enkel, men Puget var
alltid mera framstående statybildhuggare än arkitekt, och han
visade också sin skicklighet och öfverlägsenhet genom att låta
balkongen uppbäras af karyatider, i stället för pelare. De
båda figurerna med sina beundransvärda former äro allmänt
kända, man ser dem i den moderna skulptiirens galleri i
Lou-vern, i den sal som bär den franske mästarens namn. Pagets
snille och konstskicklighet gjorde sig fullkomligt gällande i
detta arbete, ehuru de båcla kolosserna voro hans lärospån.
Det är omöjligt att icke känna sig rörd af de kraftiga och
smärtsamma ansträngningar, som de båda enorma figurerna
tyckas göra, för att icke svigta under den krossande
tyngden. Ådrorna svälla, musklerna spännas, armarna vridas,
kropparna kröka sig i bågform så att de nästan brytas och
hufvudena digna under bördan. Den fysiska smärtan är ut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free