- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
117

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MOZART. 117

föra orgelstycken af Bach, Abel och Handel. Kung Georg
den tredje var vittne till underverket och uttryckte sin
tillfredsställelse genom att skänka den lille konstnären tjugufyra
guinéer.» Efter tre års frånvaro återkommo far och son till
sin födelsestad Salzburg och den unge virtuosen egnade sig
nu afgjordt åt komposition. Under en resa i Italien hörde
han Allegris Miserere i Sixtinska kapellet och fann detta
stycke så hänförande, att han skref af det i sin hattkulle,
medan det utfördes. Vid fjorton års ålder komponerade han sin
Mithridates, som uppfördes tjugutvå gånger efter hvarandra,
någonting oerhördt på den tiden.

Trots hans framgångar fans det ingen, som ville gifva
honom fast anställning. Fursten och erkebiskopen i Salzburg,
kurfursten af Bayern och många andra afvisade hans
tjenster, ehuru han komponerat fyra operor, ett oratorium, två
messor, två kantater och en hel mängd orkesterstycken, -
allt vid en ålder, då andra kompositörer ännu gå i skola.
Hans ställning blef allt mera osäker; han reste till Paris
1778 och uppehöll sig der genom musiklektioner. Först 1780
började hans rykte som kompositör att stadgas, han utgaf då
Idomeneus. Erkebiskopen i Salzburg tvekade likväl icke att
behandla det verldsbekanta snillet med det största förakt.
Mozart fick plats som organist vid hans kyrka, men fick äta med
tjenstfolket i deras rum.

Den berömde musikern var lyckligtvis medveten om sitt
snille och han lät sig aldrig nedslås af lifvets materiella
svårigheter. Ar 1786 nådde hans talang sin högsta höj d. Figaros
bröllop rönte den mest lysande framgång, som man någonsin
bevittnat på teatern.

Mozart lefde icke länge efter denna triumf, han dog den
5 december 1791 vid trettiofem års ålder. Ehuru han var den
tidens störste kompositör, kom han aldrig till riktigt välstånd.
Det ser ut, som om bekymren i synnerhet skulle drabba dem,
3om mest behöfva lugn och sinnesfrid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free