- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
123

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOIELDIEU, BERLIOZ.

behöfde icke ångra sin möda,. Méhuls förnämsta komposition
är Josef i Egypten.

Francois Adrien Boieldieu, som är så populär i Frankrike,
visade tidigt naturlig fallenhet för den artistiska banan. Med
ungdomens vanliga förtröstan begaf han sig till Paris med en
liten summa pengar i fickan, resultatet af hans första
framgång i hans födelsestad. Snart fick han de största
svårigheter att bekämpa. Han lyckades emellertid att komma i
beröring med mästarne Méhul och Cherubini och fick sina
kompositioner utförda af Garat. Det var under dessa tre
musikers beskydd som hans första försök meddelades åt publiken.
Han gaf först ut en mängd vackra romanser och sedan flera
operor, af hvilka Kalifen i Bagdad och Hvita frun ännu
qvarstå på Opera comiques repertoar. Han hade genom vana vid
arbetet lärt sig att komponera så fort, att han satte
uvertyren till Hvita frun för orkester på en enda natt.

Nu för tiden skänker man äfven välförtjent hyllning åt
Berlioz*s minne. Den berömde kompositören af det beundrans*,
värda musikaliska dramat Fausts fördömelse, måste först strida
mot sin fars bestämda vilja att han skulle blifva läkare,
Fadren indrog t. o. m. hans underhåll, när han iick veta, att
han följde konservatoriets kurser i stället för medicinska
fakultetens.

Berlioz tog anställning som klarinettspelare vid
Nouveauté-teatern och der började han lägga grunden till den
efterbildande och beskrifvande genren i musiken. En fyrstämmig
messa, som utfördes i Saint-Roch, blef icke särdeles omtyckt,
emedan man icke fattade dess innehåll och dessutom tycktes
den unge kompositörens idéer om harmoni vara alldeles för
nya och omstörtande. Detta hindrade icke att konservatoriet
tilldelade honom andra priset för komposition 1828 och stora
priset 1830. Vid sin återkomst från Rom understöddes han
af romantikerna och han förfäktade sina artistiska läror i
Journal des Débats. Fausts fördömelse blef först kallt
mottagen af publiken.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free