- Project Runeberg -  Aristoteles etiska grundtankar och deras teoretiska förutsättningar /
64

(1893) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. De teoretiska förutsättningarna för Aristoteles etik - C. Aristoteles lära om förnuftet - β. Det menskliga förnuftet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64

allmänt vinnes, indelar man detta i arter, tills man kommer
till de individuella begreppen (τά άτομα ύδη). Ett af dessa
gifver definitionen’). Det tyckes sålunda vara omöjligt, att
definitionen kan ange grunden eller ej blott det för oss
tidigare och föregående, utan ock det i sig föregående,
såsom den ju måste göra5). För att utreda denna fråga är
det skäl att med Aristoteles undersöka de olika slagen af
grunder, hvilka genom definition borde konstitueras. Han
uppställer 4, som kunna blifva föremål för vetande:
väsens-begreppet, den logiska grunden (»då något är, är det
nödvändigt, att detta är»), den verkande orsaken och
ändamålet3). Af dessa sammanfalla i sjelfva verket de båda
första: den logiska grunden och väsensbegreppet4). Således

’) An post. II, 13. 96, b. 15—97, b, 25. Top. VI, 5 och 6.
Kämpe p. a. s. sid. 203 ff. anser, att Aristoteles pà detta ställe i
Analytiken och särskildt Top. I, 18. 108, b, 17 ff. åsyftar ett annat
förfaringssätt än induktionen nemligen en fortgång från det lägre till
det högre, hvarigenom »det samma» (ταντόν) d. v. s. det enhetliga i
afseende på väsendet sökes. Induktionen söker »det likartade» (ro
ouoiov) d. v. s. det gemensamma i afseende på bestämdheten. Deremot
anmärkes l:o, att betraktelsen af »det likartade» innefattar under sig
den af »detsamma». »Betraktelsen af »det likartade» är gagnelig till
beredande af definitionen» d. v. s. till sökande af »det samma»: Top.
I, 18. 108, b, 7. »För så vidt något är det samma hos dem (af samma
slägte), äro de lika», c. 17. 108, a, 16. — 2:o Att såväl »det likartade)
som »det samma» äro gifna genom erfarenheten, och således ingendera
kan uttrycka väsendet i egentlig mening, jmfr Kämpe p. a. s. 140 ff.
— 3:o Att skilnaden emellan dem är relativ, så att induktionen skiljer
sig från den andra metoden så, att denna uttager de mest väsendtliga
likheterna, som äro gifna i den förra. Således är denna metod
endast en närmare bestämd sida i induktionen.

2) Top. VI, 4. 3) Anal. post. II, 11 i början.

4) 94. a, 34. Den skilnad, som finnes emellan dem, är den, som
finnes mellan slutet eller beviset och definitionen. Den logiska
grunden betecknar premissen i en slutledniog (»i hvilken något framgår
med nödvändighet, sedau något annat blifvit antaget»),
väsensbegreppet det, som anges genom definitionen. Anal. pr. I, 1. 24, b. 18.
Jmfr Waitz, Arist. Organ. II, sid. 402. — Det har förut blifvit visadt,
att definitionen och slutet ingå i hvarandra, derför kan här skilnaden
lemnas åsido.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Apr 12 23:51:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arigrund/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free