- Project Runeberg -  Om aristokrat-fördömandet i svenska historien /
48

(1845-46) [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] Author: Anders Fryxell, Erik Gustaf Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4$

hvilket han kanske*) engång hade ägt. Hon nedlade
sin krona for att lefva for vetenskap och konst i
gladare luftstreck. Hennes ombyte af religion vill jag
hvarken försvara eller ursäkta. Men den, som är bekant
med den lika andelösa som hjertlösa**) karakteren af
den tidens Svenska orthodoxi, känner sig äfven
härutinnan böjd att föredraga ett mildare omdöme.

Pfaltziska husets politik var i flera afseenden ung.
Man kunde kalla den en sammansättning af Carl IX:s
och Gustaf Adolfs; utan denne sednares milda storhet;
men utan den föires blodiga strängbet. I allmänhet var
dess synvidd inskränktare; dock ännu stor nog hos Carl
Gustaf, som bade utbytt Gustaf Adolfs Europeiska
politik för en Skandinavisk***).

*) Läs säkert i st. f. kanske; sedan Kristinas
kärleksbref till Karl Gustaf nu mera blifvit upptäckta och
framdragna.

**) Den tidens ortodoxi representerades af den
nitiske och kraftfulle Rudbeckius, af den milde och ädle
biskop Bothvidi, den för undervisningsverken i bredd med
Rudbeckius nitälskande erkebiskop Paulinus samt
efterträdaren Lenæus; och i nästa generation alstrade samma
ortodoxi svenska kyrkofäderna Spegel, Gezelius och
Svedberg, psalmsångaren Arrhenius m. fl. Denna så kallade
"andelösa och hjertlösa ortodoxi" hade också varit
tillfredsställande för en Gustaf Adolf, eh Axel Oxenstjerna; men
skulle ej vara det för en Kristina? Det var af kärlek
till denna ortodoxi och för att åt densamma bereda
trygghet eller seger, som den store konungen kastade sig och
Sverge i trettiåra kriget och uppoffrade sitt eget lif. Och
likväl — då det gäller ett Kristinas fel, kallas denna
ortodoxi "andelös och hjertlös!"

***) Vi kunna ej instämma häri. Karl Gustafs
planer på Preussen, Kurland, Polen och hans äfventyrliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aristoford/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free