- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
16

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første Bog - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig Billedet: ligesaa, jo renere
Menneskets Sjæl er, jo klarere
udtrykkeligere lyser i den Guds Billede.

§ 3. Til den Ende skabte Gud
Mennesket reent, puurt og ubesmittet
med alle Legems og Sjæls Kræfter,
at man skulde se Guds Billede i ham,
dog ikke som en død Skygge i et Speil,
men som et sandt livagtigt Billede
og Lignelse paa den usynlige Gud og
hans over al Maade skjønne indvortes
skjulte Gestalt; det er, den
guddommelige Visdoms Billede skulde
skinbarligen kjendes i Menneskets
Forstand, og hans Godheds,
Langmodigheds, Sagtmodigheds, og
Taalmodigheds Billede i Menneskets Sind og
Gemyt; hans Kjærligheds og
Barmhjertigheds Billede i Menneskets
Hjertes Affecter, Guds Retfærdigheds,
Helligheds og Renheds Billede i
Menneskets Villie, Guds Venligheds,
Livsaligheds, Fromheds og Sandheds
Billede i alle Menneskets Fagter og
Ord, Guds Almægtigheds Billede i
det meddelte Herredømme over al
Jorden og alle Dyrs Frygt for Mennesket,
og omsider den guddommelige
Evigheds Billede i Menneskets Udødelighed.

§ 4. Deraf skulde Mennesket
kjende Gud sin Skaber og sig selv;
Skaberen saaledes, at han var alting,
ja det eneste og høieste Væsen, af hvilke
alle Ting have deres Oprindelse og
Væsen, og at han var alting
væsentlig, hvis Billede Mennesket var. Thi
efterdi Mennesket er Guds Godheds
Billede, da man Gud være væsentlig
det høieste Gode og alt godt; han maa
væsentlig være Kjærligheden, han maa
væsentlig være Livet, han maa
væsentlig være Hellighed. Hvorfor og al
Ære, Lov, Pris, Herlighed, Magt
og Kraft hører intet Kreatur, men
alene Gud til, som er det altsammen
selv væsentlig. Hvorudover der en
Matth. 19, 17 ansaa Herren for et
blot og bart Menneske og spurgte
ham: Gode Mester! hvad skal jeg
gjøre, at jeg kan arve det evige Liv;
da svarede Herren: hvorfor kalder du
mig god, ingen er god uden Gud alene.
Det er: Gud er alene væsentlig god
og foruden ham og uden af ham
kan intet med Sandhed være godt.

§ 5. Mennesket skal af Guds
Billede saaledes kjende sig selv, at
der skal være en Forskjel imellem
Mennesket og Gud. Mennesket skal ikke
være Gud selv, men Guds Billede,
Lignelse, Afridsning og Kopi i
hvilket alene Gud vilde lade sig se, saa
at intet andet skulde i Mennesket
leve, lyse, virke, ville, elske, tænke,
tale og glæde sig, end Gud selv.
Thi dersom noget andet fornemmes
i Mennesket, end det Gud selv
virker og gjør, da kan Mennesket ikke
være Guds Billede, men dets
Billede, som i ham virker og sig i ham
beteer. Saa ganske skal Mennesket
være Gud hengiven og overleveret,
hvilket er en blot lutter Guds
Villies Fordragelse, at man lader Gud
virke og raade i sig, og forsager sin
egen Villie. Og det er at være
Gud ganske hengiven, nemlig, naar
Mennesket er et blot, puurt, reent,
helligt Redskab for Gud og hans
hellige Villie og for alle Guds
Virkninger, saa at Mennesket ikke maa
gjøre sin egen Villie, men Guds
Villie skal være hans Villie. Et
Menneske skal ingen Kjærlighed have
til sig selv, men Gud skal være hans
Kjærlighed; ingen egen Ære søge,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Nov 12 14:40:05 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arndt81/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free