- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
128

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første Bog - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128 Hvorfor vor Nceste 1 Bogs
ftge vor Ncestes Gavn og Gode, og
at forholde os i alt det som fore
falder ligefom med andre, som vi
ville at andre sig imod os sknlde for
holde. Vi strcebe og dersornden af
yderste Formue at gjM alle de Styk
ker, som Loven om Kjcerlighed til
Gud udkrcever, og ikke heller fortrce
delig bryde noget af de Guds Bud
dertil hMr, meu have med Pau
lus Lyst til den ganske Guds Lov
efter det indvortes Mennefke og, saa
vidt os i dette dødelige Livs Skrø
belighed ved Guds Naade muligt
er, holde vi med David vore Fad
der fra alle onde Beie, afsige og fly
saavel den ene Ugudelighed som den
anden. Og det gj/r os hjertelig
ondt, at vi for vort Kj/ds Skrø
beligheds Skyld ikke kunde saa fuld
kommelig holde alle Guds Bud,
som vi ville. Det er Aarsagen,
hvorfor Apostelen faa snare sorma
ner os til Kærlighed, som den for
nemste og ypperste Dyd, der strcek
ker sig til den ganske Guds Lov
og er Summen, Enden og Aie
mcerket af alle Bud. Og dertil seer
og Chrisius hen, naar han siger, at
i Budet om Kjcerlighed til Gud
og vor Nceste befattes Loven og
Propheterne. Efterdi da Kjcerlighed
er den ypperste og fornemste Dyd,
saa ville vi endnu tale videre om
dm og eudnu HM nogle bevcegende
5) Al saliggørende Kundskab udkrcever
Aarsager, som skal drive, skynde og
opmuntre os til den.
§ 3. Wrst siger Johannes (1
Ep. 4, 16.): Gud er Kjcerlighed,
og hvo, som bliver i Kjcerlighed,
bliver i Gud og Gud i ham. Hvo
vilde ikke gjerue vcere og blive i
Gud ? hvo vil ikke gjerne have, at
Gud skulde vcere og blive i sig?
hvo, som ikke vil blive i Gud og
lade Gud blive i sig, han bliver i
Satan og Satan i ham. Men hvo
vilde vel, at Satan skulde vcere i
sig og han i Satan? hvilket dog
skeer, hvor der ikke er Kjcerlighed,
men Had og Fiendskab. Thi Djce
velen er en Menneskesiende i det
Sted Guds er en Menneskeven og
Elsker. Hid henhører ogsaa det Jo
hannes fremdeles paa bemeldte Sted
taler (V. 7.): Hvo, fom elster, er
fM af Gud og kjeuder Gud, og
deri ere Guds Wrn og Djcevelens
Bprn «åbenbaret. Er det ikke li
steligt at vcere et Gnds Barn, at
vcere fM af Gud og at kjende Gno
rettelig ? Men det kjender den ikke,
som ikke har Kjcerlighed i Hjertet
og aldrig har erfaret Kærlighedens
Kraft, Liv, Godhed, Venlighed,Lan
gmodighed og Taalmodighed. Og
derfor kjender han heller ikke Gud,
som er idel Kjcerlighed. Guds og
Christi fuldkomne og retteø) Kund
skab kan ikke vcere Erfa-
Erfarenhed og Fornemmelse, hvormed vi ikke vil
have Kærligheden sat for ved Erkjendelsen, men forbinder den til at fplge uforbigjcen’
aelig med den.
55) Det er ikke nok, llt du siger: Luther, Peder, Paul har sagt det, du maa ogsaa ftnde
hos dig i din Samvittighed Chriftum selv og ufeilbarlig fKe og fornemme, at det er
Guds Ord, omend den ganske Verden stod derimod. Saalcnme du sligt endnu aldrig
har fundet, saalcrnge har du eudnu isse faaet ret Smag paa Guds Ord, og mtet Mem
nesie forstaar, hvad det Ord Troen er eller det Ord Guds SM eller hvad det er,
Troens Virkning og Glrede. som lyser i Hjertet, uden den alene, som selv har M
den af Gud, og den, som har fundet TrM s sin Smerte. M der vel maa siges: Der-
som I ikke tro, saa tan I heller ikke forståa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndt81/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free