- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
139

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første Bog - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

139
28 Cap. mere end alle Kreature.
misunder ham, avindes ved ham, og
besviger og fomretter ham, kommer
Alt deraf, at han har ikke Guds
Kjcerlighed i sig. Hvoraf kommer
ogsaa den megen «lyksalige Sorg og
Grcemmelfe, som man tager sig til
for Verden? er den ikke deraf, atman
ikke hjertelig elsker Gud ? Thi Guds
Kjcerlighed er faa ftd og liflig, at
den gjM et Menneske ial Bedrøvelse,
ja endogsaa midt i trøstig og
frimodig.
§ 3. Det er Kjcerligheds Art,
at den agter det alene sor at vcere
Stort, som den elster, og derimod
forgjcetter eller ringeagter alt Andet,
paa det den kun maa erlange og
bekomme det, som den elster. Efterdi
man da siger, at man elster Gud;
hvi forgjcetter eller foragter mcm da
ikke alt det i Verden er, Mre, Vel
lyst og Rigdom, paa det man maa
nyde og have Gud alene, og sige
med Sandhed, at man ham elster?
det have Guds Helgene gjort til
forn, de have faa faare tragtet efter
Guds Kjcerlighed og dens SMed,
at de derover have forglemt Verden
og sig felv. Og derfor ere de og
i Verden agtede for Daarer, alli
gevel at de vare i Sandhed de Aller
viseste. Thi hvo er den Viseste? den
som over Alting elster og det
evige Gode. Hvorfor de, fom holdt
saadanne hellige Folk for Daarer,
vare felv de Drste Gjcekke og Daarer.
En ret Gudselster ftger og elster
scm Gud, som der var ellers Intet"
vcerdt at elskes ; derfor saa finder han
i Gnd alt det han i Verden elste
kan. Thi Gud er Alting, han er
den rette Wre og Glcede, Fred og
Lyst, Rigdom og Herlighed. Alt
Sligt sindes langt bedre og her
ligere i Gud end i Verden. Elster
dn Noget, som deiligt er, hvorfor
elster du ikke Gud, fom er en Op
rindelse til al Deilighed? elster du
Noget godt, hvorfor elster du da ikke
Gud, som er det evige og Meste
Gode, og uden hvilken Intet er godt.
Alle Kreature ere gode, saavidt de
have faaet ligesom nogle Gnister
eller Draaber af Guds Godhed,
men de ere dog i alt Sligt ufuld
komne. Men Gud er felv al God
heds Vcesen og Fuldkommenhed, og
en Oprindelse, Kilde og den
Fuldkommenhed til og af alt godt;
han er vcesentlig god, og al God
heds Oprindelse i alle Ting. Hvi
elster du ham da ikke meget mere?
jo mindre af Jorden eller jordiske
Tyngsler en Ting har, jo lettere er
den, og jo snarere oplystes den i
det HM, men jo mere den har i
sig af stig jordist Tyngde, jo be
sværligere oplostes og oprettes den,
iligemaade jo mere et Menneskes
Hjerte er besvceret med jordiske Ting,
jo mindre kan det oplofte sig og
frydes i Guds Kjcerlighed. Men
jo mindre Berdenskjcerlighed der er
hos en, jo lettere opløftes hans Hjerte
til Gud og de aandelige Ting, og
desmere af Guds Kjcerlighed er der
i ham. Og paa Guds Kjcerlighed
følger vor Ncestes Kjcerlighed, thi
Guds og vor Ncestes Kjcerlighed kan
ikke adstilles. Hvo som elster Gud,
elster og sin Nceste, og hvo som
Ond imod, gjK’og sin Nceste imod.
Bom.
O, du al Godheds og Kjcerlig
heds grundløse Kilde ; der er jo utal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndt81/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free