- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
173

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første Bog - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

smager ikke Skriftens Kraft. 173
36 Cup.
Hjerter lade til at tragte derefter.
Hvor finder man da Nogen, fom
med faa stor Lydighed og Omhyg
gelighed tjener Gud, fom de fleste
tjene Mammon og Verden? for en
ringe Penges Skyld lMr man ofte
en lang Vei, men for det evige Livs
Skyld, vil man neppe stytte fin Fod
afsted. Provheterne forekastede Ind
byggerne i de store Handelssteder
Tyrus og Sioon, at de droge over
Havet til at hente deres
varer, men for det evige Gode, gik de
ikke en Fodsbred. Ja og endnu, des
vcerre, fMes og elskes Verden i alle
Steder mere end Gud. Mangen lcerd
Doktor studerer Dag og Nat, at hau
kau komme til Mre i Verden ; men
for den evige Mre og Herligheds
Skyld, tager han sig skjelven Tid
og Stnnder til at bede et Fader
vor. Mangen vover Liv og Blod
i Krigen, for at crlange og bekomme
adelig Mre og Ridderskab ; men hau
vil ikke stride mod en eneste af sit
fyndige Udyder, athanmaatte
bekomme det evige og himmelske Adel
stab. Mangen er en Seiervinder over
mange Lande og Folk, og veed dog
ikke at overvinde sig selv. Hvor
mange ere der, som saa ftgte det
timelige Gods, at de derover miste
sig selv, og deres Sjcele og Salig
hed ? Ingen af dem, fom det gjM
have ret Smag paa det rene og gud
dommelige Ords skjulte Manna.
Thi de overvinde ikke, men lade sig
overvinde af Berden. Og den fom
vil smage dette Manna, maa for
Guds Kjcerligheds Skyld foragte og
overvinde Verden. Hvo detkan gjM,
stal sinde den Hellig-Aands allerft
deste TrM, hvilket ingen kjender,
udeu den, som den bekommer. Li
vets Troe maa ftrst plantes i os,
om vi skal cede af dets Frugter.
Du lader Verdeus TrM vcere dig
en stor Gloede, og du betcenker ikke,
at Guds miudste TrM kan mere
gloede dig end al Verden. Hvad Gud
gjM, er langt bedre og altid cedlere,
end det noget Kreatur kan gjM. Den
Lcerdom som kommer her oven sra
ved den Hellig-Aands*) Indgivelse,
er langt cedlere end den, som ved
Mennestens bloite naturlige Forstand
*) Han forstaar herved den Hellig-Aands Virkninger, som skeer i og ved Ordet i Hjertet,
men dermed udelukker han ikke Prcrdiken, Betragtninger og den Flid, som anvendes paa
Guds Ord. Luther i hans Prcrdiken paa Pintsedags Evangelium: Den Hellig-Aand
lcerer langt bedre, end som alle lcere, saa at den, som har den Hellig-Aands Gave,
forstaar Skriften fnldkommeligere. Meningen bande i Arndts og Luthers Ord er denne,
at den Kundskab, som den Hellig-Aand ved Ordet forarbeider i et Menneskes Hjerte, er
langt bedre og cedlere end den blotte historiske Forstand, som en ved den blotte Fornnft
og andre blotte naturlige Krafter forskaffer sig, idet han lcrser eller lMer Ordet. Og
det har sine Aarsager; thi den Forstand, som kommer af den Hellig-Aand, har en Mere
Oprindelfe, nemlig den Hellig-Aands Oplysning, og derfor er den langt bedre end deu.
som har en ringere Oprindelse, og kommer af de blotte naturlige Kræfter. Ligesom Guds
Gjerninger ogsaa ellers ere altid bedre og cedlere end de blotte kreaturlige Gjerninger,
saa er ogsaa den Hellig-Aands oplysende Kundskab en vis Kundskab, at det man der
ved forstaar og veed, det er man vis paa, at det er saa i Sandhed ; saa at Apostelen
derfor kalder den fande og salige Tro en Overbevisning paa det som ei kan sees, og et
fast Basen eller Grundvold til det som haabes, Thi den Hellig-Aand besegler Ordet i
Hjertet, og forsikrer en derpaa. at det er som Ordet siger, og derfor siger Apostlen om
Moses, hvis Forstand var af den Hellig-Aand optcendt, at han holdt sig til den, som
han ikke saa, ligesom han saa ham: og om Abraham, der havde samme Forstand, at han
vidste paa det Alleruisseste, at hvad som Gud havde lovet, det kuude han gMe. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndt81/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free