- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
509

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Arndts Fortale til den tredie Bog om den sande Christendom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fortale til.den 3die Bog. 509
paa"), dm fyrste ved megen Lcesning og Disputering, og dem kalder
man Lcerde, den anden Maade er ved Kjcerlighed og BMnen, og dem
kalder man Hellige’). Der er stor Forstjel imellem begge disse; hine,
naar de kun ere lcerdc og ikke tillige elskerige, ere stolte og opblceste;
disse derimod fomedrede og ydmyge; paa den fMste Maade kommer du
ikke til at finde den indvortes og forborgne Skat, men paa den anden
Maade sinder du den i dig"); oerpaa gaar nu den ganske tredie Bog
ud. Hvor herligt, kosteligt og deiligt er det nu ikke, at vores
ste og’ bedste Skat, som er Guds Rige, bestaar ikke i noget udvortes,
men i det indvortes som vi bcere stedse hos os, forborgent og
skjult for hele Verden, ja for Djcevelen selv, hvilket og hverken Verden
eller Djcevelen kan tage fra os ; hvortil vi heller ikke behøve stor Kunst,
Sprog eller mange BMer men et overladen: og Ond hengivet Hjerte.
Lader os derfor lcrgge Vind paa, at gaa ind i os selv, til dette vort ind
vortes, forborgne, himmelske og evige Gode og Rigdom"). Hvad ftge
vi efter udenfor i Verden, efterdi vi har indentil i os felv Alting, og
det ganste Guds Rige med alle sine gode Ting, den Hellig-Aands rette
Skole eri voreHjerter ogSjcrle, der er den helligeTreenighedsVcerksted, octrettc
Guds Tempel, det rette Bedehus, hvor man kan bede i Aand og Sand
hed’) (Joh. 4, 23). Thi endskjMdt Gud formedelst sin almindelige
Ncrrvcerelse er i alle Ting, ikke indelukt, men paa en übegribelig Maade,
2) Det er ganste vift, at dm fyrste Maade, nemlig ved Lasen og Disputeren, uden den
anden, som bestaar i BM og Kjcerlighed, er ikke tilstrækkelig nok, ei heller saa aldeles
fornchen; dog forkastes den ikke. Luther holdt en flittig og ivrig BM langt nyttigere
til en sand Lårdom, Viisdom og Gudfrygtighed, end at lcese mange Dage.
2) Ved de Lcerde, saavidt han stiller dem fra de Hellige, forstaar han dem alene, som kun
ved Lcesning og Disputering blive kloge og forstandige; de som ikkun have fattet Chri
ftum ret med deres Forstand, vide at tale meget om ham (Matth. 7, 22.), og have dog
ikke Kjcerlighed, ere derfor stolte og opblceste, fordi de have ikke Ehristi Aand, og de
have hos al deres store Kunst og Videnskab et verdsligsindet Hjerte fuldt af Misundelse,
Hevngjerrighed og Gjerrighed :c. Men ved de Hellige forstaar han dem, som enten
uden megen og bestandig Lcesning og Disputering, ligesom de Enfoldige, eller som til
lige med Lcesning og Studeringer, fornemmelig ved BM og Kjcerlighed ere komne til
Guds sande Erkjendelse, som ikke alens erkjende Chriftum, men og elste ham, og altsaa
have givet Christo baade deres Forstand og Villie. Luther siger, man finder nok for
standige og lcerde Folk; men de som ug have Guds Aand, de ere faa.
4) En bliver en retskaffen Theologus, ikke ved det han veed meget, forstaar meget, lceser,
disputerer, spekulerer; men ved Levnet, ved det han daglig, ved det han dMmer
eller bliver domt. Her sees ikke hen dertil, hvorledes vi ftrft maa erlange Guds Rige,
men hvorledes vi stal finde det samme i os, og erkjende, ja fornemme kraftelig vor
Meste Skat, som er i os.
«) Gud har sit Scede i Hjertet, og der udgyder han sine Gaver, derfor har de Troende
alting i sig; thi de have Gud boende i sig, fom er Alting i Alle.
«) Guds Rige bliver ved Ordet og Sakramenterne oprettet i Hjertet, vi besidde det i
Troen, det formeres og opholdes daglig i os ved BMnen, ved Kjcerlighed og et helligt
Levnet, og det smages og erkjendes med stille Hjerter.
7) Derved bliver ikke den udvortes Kirke eller Forsamling tilintetgjort, som befordrer
den indvortes Kirke. Den Hellig-Uands udvortes Vcerkfted er den offentlige forsamlede
Menighed; men det indvortes cmndelige Vcerkfted er en troende Sjal, hvor Guds
Aand ogscm i de udvortes Steder og forsamlede Menigheder er kraftig ved Ordet og
Sakramenterne og forretter sin Gjerning. Om denne indvortes er det vi her tale, og
derved bliver den udvortes Forsamling eller Kirke ingenlunde foragtet. Augustmus si
ger: Gud, som har sin Stol og Scede i Himmelen, lcerer inden i vore Hjerter«

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndt81/0517.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free