- Project Runeberg -  Levnadsminnen /
30

(1917) [MARC] Author: Ernst Moritz Arndt Translator: Mauritz Beijerstein
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

och manliga Gudsförtröstan. Sällan flyter hos Arndt
lyriken fram så ogrumlad, dess:äkta, lekande naivitet
är släkt med Goethe, dess fasta gudsförtröstande ton
bevarar arvet från lutherdomens bästa andliga poesi. —
’Varm vänskap förenade Arndt med den Munckska familjen,
framförallt med den själfulla husfrun Elisa Munck, och
han besjunger gång på gång i dessa dikter den lycka
han erfar, att från huvudstadens ofta osunda politiska
luft få andas ut i det Munckska hemmets atmosfär. —
Ännu närmare var hans förhållande till Amalia von
Helvig, den bekanta skaldinnan — Geijers beundrarinna
senare. — Dikterna till henne andas en varmare låga än
blott vänskapens.

Men mer än dessa Arndts personliga och litterära
förhållanden — som vi endast i förbigående ha velat
nämna — intresserar oss här Arndts ställning till
samtidens svenska konst och poesi, till svensk kultur
överhuvudtaget. Vi ha upprepade gånger i dessa rader
haft tillfälle att framhålla Arndts stora kärlek till alla
yttringar av svenskt väsende, och hur denna kärlek
redan upprättat sig en minnesvård i den svenska
resebeskrivningens vackra och av djup sympati burna, teckning av
land och folk. Redan då söker han att komma i så
nära förbindelse som möjligt med de förnämsta
prestationerna av svensk kultur och konst. Med iver hade han
studerat Sergel och Bellman. Sergel sätter han
utomordentligt högt. »Efter allt jag sett av modernare
bildhuggeri», heter det, »är Sergel den förnämsta av Europas
bildhuggare.» Det var främst den fria, djärva anden i
Sergels verk som Arndt beundrade, »majestätet i tanke
och vilja», förmågan att efterskapa eller snarare levande
uppta i sig antikens väsen. — Det var också under
den första resan här som den intima
Bellmansuppskatt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndtlev/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free