- Project Runeberg -  Nordostpassagen : Maudfærden langs Asiens kyst 1918-1920 : H.U. Sverdrups ophold blandt tsjuktsjerne : Godfred Hansens depotekspedition 1919-1920 /
320

(1921) [MARC] Author: Roald Amundsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordostpassagen

Naar jeg her hele tiden har talt om ren som betalingsmiddel, saa
maa forstaaes en renbukk. En simle er langt mere værdifuld, den regnes
for to «ren». Et slagt er derimot en meget mindre betaling, en av den
mindste tsjuktsjerne kjender, og som man f. eks. gir for istandsætningen
av en gryte. For kjøperen er det naturligvis ikke altid likegyldig, om han
faar en levende eller død ren, men for sælgeren skulde man tro, det var
det samme. Men tsjuktsjerne sier, at saa er det ikke. De skiller sig
nødig ved sin ren, sier de, hvis den skal drives langt bort. At bytte bort
renen til naboene gjør ikke stort, men de vil ikke gjerne sælge den til
folk, som reiser langt bort med den. Jeg indvendte, at de solgte jo hvert
aar mange ren til rentsjuktsjerne paa tundraen, kauradlingerne, som
drev dem henimot Kap North eller Yrkaipij og Kolutschinbugten. Ja, de
gjorde nok det; de var jo nødt til at kjøpe forskjellige ting fra
hunde-tsjuktsjerne, men de gjorde det altid med bankende hjerte. Et slagt
spiller derimot ingen rolle; de stikker selv, og dermed er dens saga ute.

Lamuterne erhverver derfor ogsaa en mængde slagtede ren uten
egentlig at kjøpe dem. De utfører forskjellige smaaarbeider, støper
pipe-hoder, skjæfter kniver eller økser, konene forærer tsjuktsjerne
skindbroderier eller dusker, og naar saa tsjuktsjerne slagter en hel række ren
ved en eller anden festlighet, indfinder de sig og faar en av de slagtede.
Penger anvender tsjuktsjerne ikke i den handel, som hittil er omtalt. De
har nok endel rubelsedler, men de fleste av dem forstaar dem ikke, vet ikke,
om de har en seddel paa 1 eller ICO rubel. Det høieste, de driver det til at vite,
er, at en seddel er «sterk», mens en anden er «svak». Den eneste leilighet,
de mottar sedler for sine varer eller selv betaler med penger, er ved det
aarlige marked i Pansileika. Den tidligere markedsplads Anuiskoie ved
Lille Anui, til hvilken russerne før bragte sine varer, har været helt
forlatt i de sidste 10—12 aar. Russernes huser og handelsboder staar her
endda omgit av et svært plankeverk, som et minde fra de tider, da
tsjuktsjerne drog dit fuldt bevæbnet.

Markedet i Pansileika finder sted i slutten av mars eller begyndelsen
av april, og her sælger tsjuktsjerne det meste av sine pelsvarer. Alt
tidlig fik jeg livlige beskrivelser av markedslivet. Det skulde vrimle av
tsjuktsjere, lamuter, jakuter og tunguser; de russiske handelsmænd kom fra
alle smaabyer langs Kolyma og fra handelsstationene langs kysten. De
hadde vældige kister med tobak og te, enkelte store lagere av gryter,
tekjeler, kniver, økser, sager og andet verktøi. Kysttsjuktsjerne bragte
skind og remmer, og det var en babelsk forvirring av alle tungemaal.

Russernes huser i Pansileika stod for tsjuktsjerne som mesterverker

320

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:59:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arnordostp/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free