- Project Runeberg -  Nordostpassagen : Maudfærden langs Asiens kyst 1918-1920 : H.U. Sverdrups ophold blandt tsjuktsjerne : Godfred Hansens depotekspedition 1919-1920 /
334

(1921) [MARC] Author: Roald Amundsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordostpassagen

stemt, at jeg ikke skulde behandles som en fremmed, men optas i familien
og faa hendes ild. Om jeg vilde tænde op i min ovn, kunde jeg derfor
godt ta en brand fra hendes baal, og omvendt kunde hun godt gjøre
op ild med glør fra min ovn; men fremmede maatte ikke og vilde for
den saks skyld heller ikke ta glør fra os.

Denne form for ildens helligdom virker meget overraskende her, hvor
ilden spiller en saa stor rolle, hvor man mere end halve aaret ikke kan
faa en kop vand uten at ha midler til at tine sne, og hvor det at gjøre
op varme i det mindste i tidligere tider var en langvarig og møisom
affære. Men tsjuktsjerne er fast overbevist om, at de nedkalder sygdom og
ulykker over sig, hvis de fører en gnist fra et fremmed telt over i sit
eget, saa de passer omhyggelig paa, at saa aldrig sker. Flere ganger
har jeg været vidne til følgende optrin: Et par mand sitter mellem
teltene og præker. Saa vil den ene tænde pipen og ber en gut om at hente
en brand, som han stikker ned i sneen med den glødende enden op, naar
han har brugt den. Litt efter ser han paa gloen og kommer saa til at
tænke paa, at den kanske ved en feiltagelse kan bli slængt til et
feilagtig telt. Derfor roper han: «Hos hvem av dere var det gutten hentet
branden?» Naar han faar svar, slænger han saa gloen tilbake til det
rette ildsted. Et spørsmaal, som «Hvis ild er det?» eller en ytring som
«Derborte er N. N.’s røk» er meget almindelige, selv om man ser teltet
akkurat like godt som ilden eller røken. Det peker kanske paa, at ilden
betragtes som noget, der er jevnstillet med telt eller staar over det.

Naar en ung pike forlater sit hjem for at flytte ind under sin vordende
egtemands tak, saa mister hun retten til sin hjemlige ild; hun gaar over
til mandens familie, men vender hun tilbake fra den, vender hun i
bokstavelig forstand tilbake til den hjemlige arne.

En mand, som bare har en datter, skiller sig ikke ved hende; har
han flere, bestemmer han alt mens døtrene er smaa, at den eller den av
dem skal aldrig forlate hans telt. Hun skal bli der, stelle for ham og
hans kone, naar de blir gamle, og ha hans telt, naar han dør. Vil hun
ha en mand, saa faar manden komme til hendes telt. I det tilfælde
betaler ikke manden noget for konen, han bringer med de ren, han selv eier,
klær, slæde, kjøreren og lasso. Manden maa da opgi sin ild, han gaar
helt og holdent over til hendes familie. Men opfører han sig ikke
ordentlig, saa sendes han hjem igjen, og barnene blir hos moren. Min vert
Gregory er gift paa denne maaten med Kaankalj. Hun er som nævnt enke,
men hendes avdøde mand var ogsaa i sin tid flyttet til hende eller rettere
sagt dengang hendes fars telt. Kaankaljs ældste datter skal ha dette

334

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:59:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arnordostp/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free