Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ästhetiska Betraktelser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
i*
i en (dymedelst) utvärtes lika »kon, som invärtes god
allt-enhet.
Visserligen finnes, i afseende på själens allrainnersta
behof, en ännu djupare, och for menniskans sinnesfrid
varaktigare, åtkomst af sådan frihet från motsatser: nämligen på
Religionens väg; eller då vi rätt uppfatta och med oss införlifva
den Uppenbarelse, som af alla Gudomlighetens företeelser är
sjelfva den centrala. Genom den har det Goda, på för alllid
afgörande vis ställdt i Mensklighetens och Historiens
medelpunkt , erhållit sin högsta betydelse , — den af Helighet och
Helgelse; och först i denna betydelse framträder dpt Goda
såsom det Ur-Goda, eller såsom den allt verkligt lif viljande
och ledande godheten af Guds egen personlighet. Men fur den
production, som i den religiösa själsverksamheten åsyftas, är
den aköna sinneformen, om icke renlaf tillfällig, dock
åtminstone icke hufvudsak; och motsatsernas häfning, som här
ligger inom en annan — vi medgifva gerna, innerligare —
krets, äu blotta sinnliga Natur- och Mennisko-åskådlighetens,
kan fördenskull esomoftast icke här, liksom i dennas yppersta
gestalter, så varseblifvas, att den på engång anslår ulla
phaota-aiens strängar. Måhända vill härvid någon påminna oss att
Religionen, isamma mån som hon fullständigt fürädlarden sedliga
handlingens "Bor" frän Lagens till Kärlekens, äfven (eller så
långt denna förädling genomförs åt alla rigtningar) sjelfnödvandigt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>