- Project Runeberg -  Samlade skrifter i obunden stil / Minnen från Tyskland och Italien. Förra bandet /
211

[MARC] Author: P. D. A. Atterbom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

211

Sein Kron und Kleidung hochgeacht
Zeigt man zu Nürnberg alle Jahr
Mit anderm Heilthum offenbar.» (Nu ej meral)
I kanten: «Karolus — magnus — imperavit — annis
14.» — Deremot ser väl den goda kejsar Sigismund
någorlunda så ut, som hans person i historien var, betydligt
slappare och enfaldigare; men har dock hvad man kunde kalla
materialen af sitt tidehvarfs mannastyrka, och uppträdande i
en modern congress af jordens beherrskare, skulle han
tvifvelsutan öfverstråla dem alla i konungsligt majestät. — Men de
tvenne vigtigaste af alla här befintliga målningar, äro de vidt
beryktade Dürerska Altardörrarne, med Johannes och
Petrus på den ena, Paulus och Marcus på den andra; den
bifogade teckningen sätter dig i stånd att dömma öfver
composi-tionen. I dessa begge arbeten tillfredsställas alla
konstfordringar på det mest sammanstämmande sätt, charakteristikens
djuphet och kraft, gestalternas fulländade makt och ädelhet, de i
stora massor och enkla blida veck målade drägterna, den strängt
fullkomliga teckningen, den sköna symmetriska
färgbehandlingen; här visar Dürer sig utan fråga som Raphaels jemlike,
ehuru han visserligen icke alltid är sig sjelf lik och icke har
dennes universala förmåga. Om dessa taflor och ett
ypperligt sjelfportrait af deras mästare föres mellan Nürnbergs
och Münchens konstälskare en stor strid; de finnas nemligen
äfven i München, och man påstår på båda ställena att äga
urbilderna. Jag vet ej, hvarföre man icke antager den enkla
möjligheten, att den outtröttligt flitige Dürer kunnat flera eller
åtminstone två gånger måla vissa åskådningar, som särdeles
lifligt sysselsatt hans själ *). — Nu, sade ledsagarn, som på sitt

*) Jag har nu äfven sett de Münchenska; färgtonen pl dessa
förekommer mig klarare och hela coloreringen friskare. Kanske talar detta
för den Münchenska fåfängan, ty det bevittnas jn af många andra
bilder, att Dürer, när han ville, äfven i färgning var mästare. Må
man således anse de Nürnbergska som afbilder, så äro de i alla
fall af någon Dürers lärjunge och utmärkt förträffliga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 03:22:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/atterbom/1-1/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free