- Project Runeberg -  Samlade skrifter i obunden stil / Minnen från Tyskland och Italien. Förra bandet /
216

[MARC] Author: P. D. A. Atterbom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

216

och slagtnings-stycken; de forma värde förstår jag ej ännu
tillräckligt, och de senare forsatte mig i en fullkomlig köld;
framdeles torde jag kanske få smak äfven på sådant

Deremot kunde jag knappt se mig mätt på en liten tafla,
som anspråkslös och halft förgömd hängde öfver en dörr, och
af vår ledsagare förklarades för Byzantinsk. Du kan
föreställa dig, med hvilken uppmärksamhet mitt öra lystrade till
klangen af denna benämning, och med hvilken nyfikenhet jag
spände upp ögonen på det intet drag skulle undfalla mig. Jag
har så mycket hört talas om Byzantinskt måleri och har alltid
förmodat, att man engång i de österländska konstlemningarna
från Christendomens äldsta århundraden skall finna tråden till
en bestämd insigt öfver beskaffenheten af det antika måleriets
öfvergång i det christliga. Denna tafla, föreställande på
guldgrund Christus som kröner sin Moder, är tvifvelsutan i
anda, ton, styl, teckning förundransvärdt skild från alla de
forntyska jag hittills ägt tillfälle att se, och det förekom mig,
som såge jag här i sjelfva den rätliniga stelheten en döende
flägt af Grekernes plastiska ideal, samt således ett slags
fortsättning af den gamla Grekiska konsten. Sedermera har jag
dock förändrat min mening, och håller för sannolikare, att
denna målning verkligen är tysk, men af den gamla ännu så
föga bekanta Nederrhenska skolan. Ar nemligen, såsom det
påstås, de Byzantinska taflornas allmänna grundegenskap ett
till död nödvändighet, till mechaniskt utöfvad tradition
öfver-gånget manér, så var förevarande mästare visserligen ingen
Grek; hans arbete förråder en omisskännlig sinnesstämning af
lefvande kärlek och derigenom af sann sjelfständighet. Hvad
åter den Nederrhenska skolan beträffar, så hafva dels
kopparstick, dels hvarjehanda skriftliga och muntliga underrättelser
bragt mig till förmodan, att den i många fall, och särdeles
i det väsendtliga af en viss idealisk ädelhet, afviker från den
senare Nürnbergska, der den religiösa och ästhetiska
ingifvelsens poesi (vare detta för öfrigt sagdt med undantag och
utan obilligt klander 1) antog en uppsyn af handtverkar-ifver,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 03:22:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/atterbom/1-1/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free