Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
366
glans ej den ädla, den till alla delar himmelska oskuldsverld,
som t. ex. Madonna Sistina i Dresden eller Cecilia i
Bologna, i hvilka åskådaren ser närvarande himmelrikets rena
an-deverld och känner sig dit upplyftas på englars armar.
Men om ock Raphaels eget sednaste manér, i hvilket
han redan synes haft en yppig sinne-naturs triumfer och dessas
gena popular-effeet i sigte, bildar en tydlig öfvergång till
Giulio Bomanos sangviniska prakt och Correggios älskvärda
vekhet, så kan det likväl med större skäl sägas, att ett
språng — och detta ändå ganska stort — skiljer honom från
det sednare målarslägtet: ty all ascension kan endast ske
småningom, då deremot all descension nödvändigt begynner med
ett fall. Bland detta sednare slägte är dock tvifvelsutan
Guido Reni den själfullaste; änskönt jag tycker att Schelling i
sitt bekanta mästerliga tal öfver «Bildande konstens förhållande
till naturen» uppsatt honom på en alldeles för hög hedersplats.
Det är ett eget, men sinnrikt infall af detta galleris ägare,
att han i ett särskildt rum, som inga flera skilderier
innehåller, låtit hänga öfver hvarandra en målning af Guido och
tvenne af Perugino — för att på det enklaste och
åskådligaste sätt visa motsatsen mellan det Gamla och det Nya.
Motsatsen förfelar ej att åstadkomma en frappant verkan. Jag
gissar att i många resandes tycke Guido skall synas vinna på
jemförelsen; men Hjort och jag, om vi ock måhända deruti
hade orätt, hörde ej till dessa. — Tanken att begagna Guido
och Perugino såsom det äldre och nyare Italienska måleriets
hvarann motsatta polaritetspunkter, syntes oss ganska sann och
lofvärd.
Sedan vi sålunda på morgonen af den 2 Mars njutit ett
af de icke på många men på goda taflor rikaste gallerier,
företogo vi oss att genomspana en mängd af kyrkor, bland hvilka
ingen förekom, som ej hade någonting lärorikt att framvisa,
vare sig i afseende på byggnadsart, ålderdomslemningar,
målningar eller bildhuggeri-arbeten. Jag vill ej trötta dig med ett
registerlikt uppräknande; blott anmärka, att S. Zenos Basilica
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>