- Project Runeberg -  Profetiorna om Babylon och vilddjuret i Uppenbarelseboken, syndens människa, Antikrist, det mystiska talet 666, domen öfver det stora vilddjuret och skökan samt tiderna för dess fullbordan, förklarade enligt historien och skriftens utsagor /
51

(1894) [MARC] Author: Henry Grattan Guinness
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - ANDRA KAPITLET. Syndens människa eller Antikrist.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

endast genom omständigheternas öfverväldigande kraft
skapades den så att säga bokstanigen af Guds hand.”

II. Påfvedömets karaktär. De omständigheter,
hvilka stå i samband med påfvedömets uppkomst,
fullbordades sålunda såsom profetian förutsagt. Har nu
denna makts karaktär motsvarat beskrifningen på den
förespådde Antikrist? Vissa bestämda utbrott af ondska,
hvilka i det profetiska ordet uttryckligen framhållits,
skola omnämnas längre fram. Vi fråga därför först:
hurudan har påfliga maktens karaktär i allmänhet varit?
Om en annan fråga framställdes: ”hafva profetiorna om
Messias fått sin fullbordan i Jesus af Nazareth”? skulle
den kunna besvaras icke allenast genom en hänvisning
till bestämda förutsägelser, hvilka noggrant gått i
fullbordan, utan tillika genom en omfattande blick på massan
af messianska profetior. Den väntade Messias skulle
vara en underbar, öfvernaturlig varelse, begåfvad med
himmelsk makt och visdom, utmärkt genom oförliknelig
saktmodighet, renhet och helighet, rättvisa och
barmhärtighet, vara stor ehuru i ringhet, en martyr och likväl
en konung, ett offer och ändå en domare, den sanne
Gudens tjänare och likväl allas vår Herre. Genom dessa
allmänna drag liksom ock genom det att han föddes i
Bethlehem och uppfostrades i Nazareth, bevisades det,
att Jesus Kristus var Israels hopp.

Äfven Antikrist[1] har beskrifvits på ett snarlikt
allmänt sätt. Själfva hans olika namn skildra somliga


[1] ”Antikrist är ett namn, som endast användes af
Johannes på fyra ställen, nämligen: ”Mina barn, nu är den
yttersta tiden. Och såsom I hafven hört, att Antikrist kommer, så
hafva nu ock många antikrister uppstått” (1 Joh. 2:18). ”Hvem
är lögnaren, (ο φευσης) om icke den, som förnekar att Jesus är
Kristus? Den är Antikrist, som förnekar Fadren och Sonen”.
(2: 22). ”Och hvar och en ande, som icke bekänner, att Jesus
har kommit i köttet, han är icke af Gud, och detta är
Antikrists ande, om hvilken I hafven hört. att han skulle komma”.
(1 Joh. 4: 3).

De upprepade anföranden, att de kristna skulle hafva hört
omtalas denne Antikrists ankomst bevisa, att Johannes under
detta namn hänvisar till Daniels ”lilla horn” och Pauli
”syndens människa”. Namnet i sig själft betyder icke, såsom det
ibland blifvit sagdt, en erkänd motståndare till Kristus, utan
tvärtom en, som föregifver sig vara en vice-Kristus, en Kristi
medtäflare,
en som antagit Kristi karaktär, intagit hans plats
och utöfvar hans ämbeten. De första antikristerne på
Johannes tid förnekade Fadren och Sonen genom sina falska läror
om dem.
Enligt härledningen betyder ordet icke en person i
motsats till Kristus, utan en motståndare till Kristus, en vice
Kristus, en, som föreger sig vara Kristus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:18:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/babvild/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free