- Project Runeberg -  Profetiorna om Babylon och vilddjuret i Uppenbarelseboken, syndens människa, Antikrist, det mystiska talet 666, domen öfver det stora vilddjuret och skökan samt tiderna för dess fullbordan, förklarade enligt historien och skriftens utsagor /
135

(1894) [MARC] Author: Henry Grattan Guinness
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tidpunkter för efterföljande händelsers början, hvilka motsvaras af vissa andra händelsers slutpunkt, efter en mellantid af "sju tider" eller 2520 år

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förklarligt. Försynens såväl som historiens majestätiska
rörelser fordra tid; ett rike uppstår eller faller icke på
en dag, men den Allseende Guden lägger vikt äfven på
den jämförelsevis obetydliga begynnelsen till en väldig
rörelse likaväl som på dess höjdpunkt. Vi se ju,
hurusom så väl påfvedömets som muhammedanismens förfall
fordrat en hel tidsålder, ej blott en kortare tid, och så
har varit fallet äfven med andra stora väldens
undergång under andra tidehvarf. Häraf det lämpliga i att
anteckna flere olika data för uppkomst och fall. Men
man bör lägga märke till, att mellantiden, genom
hvilken den första af dessa begynnande och afslutande
tidpunkter skiljer sig från den sista, jämförd med hela
den mellanliggande tiden, är så kort, att den knappt är
märkbar, så att det till och med är svårt att angifva
den på en tabellarisk uppställning. Det påståendet t. ex.,
att dagen vid dagjämningen är tolf timmar lång, slår i
själfva verket äfven in en dag eller två före och en dag
eller två efter dagjämningen, emedan skillnaden jämförd
med hela dagens längd knappt kan iakttagas.

Men under det att de mått, hvilka begagnats i denna
stora fullbordandets vecka, äro tillräckligt tydliga, äfven
om vi blott hålla oss till de förnämsta ändpunkterna,
så blifva de det ännu mer, om vi gå ett steg längre
och äfven granska veckans underafdelningar och
indelning. Hela veckans mått äro tydliga nog; men den
”halfva stora veckans” — profetians ”en tid, två tider
och en half tid” — äro det ännu mera, och dessa tider
vilja vi nu undersöka.

Hela den stora veckan, eller ”de sju tiderna”,
begynner med tiden för det verkliga Babylons uppkomst
och betecknar de fyra stora världsrikenas hela bana;
halfva veckan, eller ”en tid, två tider och en half tid”,
begynner med uppkomsten af det andliga Babylon och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:18:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/babvild/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free