- Project Runeberg -  Benjamin Höijer. En kort sammanställning af hans lefnad och filosofiska tillstånd /
59

(1872) [MARC] Author: Leonard Bygdén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

59

lertid bör ci anföra ett yttrande, som förekommer i lians
otryckta manuskripter och som för hans ståndpunkt är
belysande. "Man har förr vanligen skiljt emellan en
theoretisk och praktisk filosofi, i det att. den theoretiska
haft till föremål kunskapen och dess objekt, den praktiska
åter viljan. Men en sådan motsättning är oriktig,
emedan man glömt, att kunskaps-objektet ej kan afhandlas
utan medvetandet, och att medvetandet karakteriseras blott
genom handling, vilja." Han opponerar sig i detta afseende
äfven mot Fichtes uppfattning af den praktiska
verksamheten såsom en Jagets sträfvan att arbeta bort sin egen vunna
existens. Också visar sig, att Höijer i sjelfva verket
aldrig kommer fram till den decisiva skillnaden mellan
det theoretiska och praktiska området, mellan ett vara
och ett böra. Emellertid har han ett lifligt praktiskt
intresse för den menskliga friheten, hvilken han vill söka
fasthålla. Men denna frihet fattas hufvudsakligen i
negativ bemärkelse, såsom motsats mot tvång eller
beroende af främmande bestämningsgrund eller såsom
sjelfständighet. Det är ock naturligt, att då Höijer fattar den
gifna verkligheten såsom ett med nödvändighet ur
begreppet konstrueradt system, en väsentlig svårighet skall möta
för uppfattningen af den menskliga friheten såsom förmåga
af val mellan olika bestäniningsgrunder. Väl föresväfvar
honom äfven en sådan frihet, då han föreställer sig ett
system af intelligibla väsenden eller handlingar, bland
hvilka menniskan väljer sin plats; men dels sker denna
betraktelse blott i förbigående, dels visar det sig, att
dojma plats i systemet i sjelfva verket är förut bestämd.
För öfrigt förklarar han på annat ställe, att naturen är det
enda nödvändiga systemet. Friheten skulle ligga i
tillfälligheten d. v. s. i det accidentela, som vi funno vara
en egenskap hos verkligheten eller tingen, men då
friheten tillika icke kan tänkas utan nödvändighet, som
utgör dess motsats, och sålunda, enligt Höijer, denna se-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:22:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/balbhoijer/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free