- Project Runeberg -  Lindsborg efter femtio år /
225

(1919) [MARC] Author: Alfred Bergin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vår lutherska kyrka i Texas. Af president Theodore Seashore

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LINDS BORG

225

egentliga verksamhetsfältet. Inga nya
församlingar stiftades under denna tid inom detta område.
Församlingslärarna under denna tid voro: pastor
Noyd i Austin, Brushy och New Sweden
1876-79, i Brushy och New Sweden 1879-82; pastor
J. A. Stamline i Austin och New Sweden
1882-86, i New Sweden 1889-94; pastor Gustaf
Berglund i New Sweden 1886-89, i Austin 1889-92,
sedermera i Brushy 1892-99; pastor A. W. Stark
i Brushy 1885-86. Andra platser, där svenskar
voro bosatta, besöktes, såsom Dallas, Ft. Worth,
Waco och Georgetown. I Dallas stiftades
församling 1882, men på grund af brist på
arbetskrafter nedlades inom kort arbetet och
församlingen blef om intet. Kommunikantantalet var
vid slutet af 1891 680, medlemsantalet 1,271.

De första sexton ären utgjorde den egentliga
nybyggaretiden i Austin, Brushy och New Sweden
i såväl materiellt som andligt hänseende. Det
gällde att under arbete och umbäranden bryta mark,
bygga hem och verka för de olika samhällenas
utveckling. Pä det andliga området fick det därför
ej vara stilla. I nybyggarens lif gåfvo sig icke blott
materiella kraf tillkänna utan och andliga. Man
ville icke allenast bryta det lekamliga brödet
tillsammans såsom ett folk, utan man ville ock
’■•’Il-sammans med hvarandra såsom ett Guds folk
bryta det andliga brödet. Den hufvudsakliga orsaken
hvarför de tidigare immigranterna synas hafva
kommit från Sverige till Texas var att vinna
bättre utkomst i det lekamliga. De flesta, som kommo,
voro fattiga och måste efter hitkomsten genom ett
eller tvä års arbete betala sin resa hit till landet.
Nägon särskild märkbar andlig lifsriktning
gjorde sig nog icke i allmänhet rådande bland de första
invandrarna, och dock voro där sädana bland dem,
som hade djupare andliga behof. Därför
uppväcktes ock begäran efter Guds ords förkunnelse.
Pastorer kallades och kyrkor byggdes. Det kräfde
å församlingarnas sida tålamod, arbete och
försakelse för Guds rikes uppbyggande bland dem.

De pastorer, som under denna tid fingo sta
såsom byggningsmän i Zion, voro M. Noyd, J. A.
Stamline, Gustaf Berglund och för en kort tid
A. W. Stark. De första två skola ihågkommas i
fråga om vårt kyrkliga arbete såsom Lone
Star-statens patriarker, och den sista såsom en profet

med Elias anda och kraft. Pastor Berglund fick
ock sluta sin dag i Texas såsom herde för
församlingen i Brushy 1899. Noyd och Stamline äro
ännu med i församlingsverksamheten i Texas, den
förre bosatt i ElCampo och har vård om pastoratet
El Campo och Ganado, den senare är bosatt i
Round Röck, och fastän han icke har församling
är han nästan ständigt i tjänst i vakanta
församlingar. Deras afton tillbringas således i den stat,
där de nedlagt sitt mesta arbete. Dessa tre lärare
hafva fatt genomgå nybyggarlifvets mångartade
och ofta pröfvande erfarenheter. De äldre skola
säkerligen minnas dem och med tacksamhet till
Gud ihågkomma deras allvarliga, ihärdiga och
redliga sträfvanden för Guds rikes framgång
ibland dem.

Det sista året i denna period 1891 är minnesrikt
på grund af att Kansas-konferensen då för första
gången sammanträdde i Texas, nämligen i New
Sweden. I och med detta mötes hållande synes
man ha ingått i ett nytt skede i Texas
missions-verksambets historia.

Ären 1892-1897 utgöra en sex årsperiod af
särskild akti vitet. I materiellt hänseende svnes
tvänne faktorer ha varit af betydelse för den kyrkliga
verksamhetens framgång. Den första, en början
till kolonisering i södra Texas, särskildt i
Whar-ton, Jackson, Victoria, Calhoun och Bee counties.
De, som bosatte sig på dessa trakter, voro i flesta
fall från församlingar i Kansas, Nebraska, Iowa
och Illinois. Därför upptogs kyrklig verksamhet
på dessa platser nästan omedelbart efter
samhällenas grundläggning. Så t. ex. stiftades en
församling i Swede Valley eller Beeville 1891 och
förestods till en tid af pastor C. J. Damström.
Emedan folket dock efter en kort tid lämnade denna
trakt upplöstes församlingen. Församlingar
stiftades sedan i Galveston 1892, ElCampo
1893.Olivia 1893, Ganado 1895, Houston 1895, Jasmine,
Victoria county 1896, och i Chesterville 1898. På
grund af utflyttning ha församlingarna i Jasmine
och Chesterville upplösts, och emedan tillräckliga
lärarekrafter pa detta vidsträckta fält saknades,
måste ock verksamheten i Houston efter en tid
nedläggas.

De pastorer, som under denna tid nedlagt
arbete på detta fält äro C. J. Damström i Swede Val-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:22:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/balindb50/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free