- Project Runeberg -  Bandamanna saga, efter skinnboken N:o 2845, 4:to å Kongl. biblioteket i Köpenhamn /
IV

(1874) [MARC] Author: Gustaf Cederschiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kallas hærulangr och namnet æðikollr tillägges hans farbroder Ásgeirr Auðunar
son skökuls (se Vatnsdœla saga[1] och Ísl. s. I (1843), sid. 158 not 5, m. fl.
ställen).

Vända vi oss nu till de höfdingar, som sammansvuro sig mot Oddr (bandamenn),
så finna vi, att tre af dem, Styrmir, Þórarinn och Járnskeggi, tillhörde
Nordlandet, tre, Hermundr, Gellir och Egill, Västlandet, en, näml. Skeggbroddi,
Östlandet och den åttonde, Þorgeirr Halldóruson, troligen Sydlandet.

Styrmir Þorgeirsson[2] frá Ásgeirsá, hvilken Friðriksson[3] ej funnit
någonstädes omtalad, bevisas af Vigfússon[4] hafva varit den samme, som i Landnáma
3, 6 (Ísl. s. I, 189) nämnes i Víðdœla-slägten; i Band. Fr. 296 anföres hans son
Hallr; på motsvarande ställe i vår text (1216) nämnes son Hallsteins frá Ásgeirsá,
hvilket troligen är felaktigt; se anmärkningen till detta ställe.

Þórarínn spaki vållar flere svårigheter. I denna redaktion 49 säges han vara
son af Úspakr Höskuldsson Kollssonar; detta måste vara oriktigt, ty Höskuldr
Kollsson, som mycket omtalas i Laxdœla[5] och Njála, hade ingen son med namnet
Úspakr; det skulle väl då hafva varit Ólafr Pá, som menades; men någon son af
denne, som hetat Þórarinn, känner man icke. Archivarien Jón Sigurðsson[6] anser
därför[7], att detta ställe sannolikt är en värdelös interpolation och att den
Þórarinn spaki (Langdœlagoði) Þorvaldsson, som omtalas i Landnáma[8] är samme man
som den i vår saga förekommande[9].

Járnskeggi Einarsson á Þverá i Eyjafirði förekommer i Ljósvetninga saga och
i Þórðar saga hreðu sid. 65[10]. Hans fader var den vise Einarr Eyjólfsson, om
hvilken man bland annat har den vackra berättelsen i Saga Ólafs hins helga kap.
134 (Heimskr.). Járnskeggi’s son Einarr, som nämnes i vår saga 1216 (Band. Fr.
295), omtalas äfven i Ísl. s. II (1847), 388 och i Ljósvetninga saga.


[1] I Fornsögur, utgifna af Vigfússon och Möbius, Leipzig 1860.
[2] Som han kallas i vår text 17.
[3] Se Förordet till Band. Fr., andra sidan.
[4] Um Tímatal etc. sid. 389 och Um útgáfur etc. sid. 158.
[5] Hafniæ MDCCCXXVI.
[6] Då jag, såsom i det följande ofta kommer att ske, anför Jón Sigurðsson som min
sagesman för någon uppgift eller nämner hans tanke i någon fråga, syftar jag städse på de
enskilda meddelanden, som han under mitt arbetes lopp med utmärkt välvilja gifvit mig.
[7] Med Vigfússon Um útgáfur etc. 158.
[8] Ísl. s. I, 186.
[9] Jfr. äfven Vigf. Um Tímatal, sid. 385 och Ísl. s. II (1847), sid. 314 noten.
[10] Utgifven af H. Friðriksson i Nordiske Oldskrifter VI, Kbhvn 1848.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:41:32 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bandamanna/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free