Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Efterskrift
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
betydelsen af deras enstämmighet i fråga om
skyddslagstiftningen förringas genom antagandet att alla äro
socialister! De äro visserligen alla eniga om behofvet
af stora omdaningar i de nuvarande
samhällsförhållandena, men sinsemellan mycket afvikande i sina åsikter
om såväl medel som om slutmål för dessa omdaningar.[1]
De kvinnor, som jag hörde förorda
skyddslagstiftningen, menade att genom motståndet mot denna bevisa sig
kvinnosakskvinnorna såsom konservativa, ett halft sekel
efterblifna, efter som de ännu kalla det »frihet» att
kunna arbeta hvar som helst för hvad lön som helst,
medan endast en människovärdig tillvaro bör kallas
frihet! Produktionen af värden för det hela har dessutom
många andra former än de yttre arbetsresultat med hvilka
kvinnosakskvinnorna enbart räkna, och det främsta af
alla värden för samhället är frambringandet af ett släkte
med friska kroppar och själar. Men kvinnosakens
dogmatici, under sitt ordande om abstrakta rättigheter och
sin ifver att öppna arbetsområden för kvinnan, behandla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>