- Project Runeberg -  Barnets århundrade II /
70

(1912) Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Framtidens skola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skolan, äro dels original, dels avgjutningar och kopior
av berömda original.[1]

Sålunda, men icke genom omedelbar undervisning
om konsten, vare sig i skolan eller vid museibesök,
bör konstsinnet väckas. Insikter kan måhända den
flock erhålla, vilken föres omkring efter Lichtwarks
plan för museibesök. Men endast genom att man
är omgiven av konst, genom att man i ro och frihet
får suga den in i sig, vaknar konstkärleken. Föregriper
man dennas stilla växt genom undervisning — varmed
jag icke menar lärarens egen beundran, uttalad i
förbigående, utan påpekandet och utfrågandet — då
grumlar man även denna levande källas vatten. Här som
överallt är det påpekandet, som förstör den egna
upptäckarglädjen: att ständigt visas omkring
borttager just förmågan att själv se. I fråga om konsten,


[1] En framstående lärare påpekade under ett samtal vilket
stort arbetsområde, som sålunda kunde öppnas för en hel del
konstnärer, vilkas teknik är väl utbildad men som sakna den
personliga uppfattningen, den skapande fantasien. Det
betyder mer för en skola att hava en god kopia av ett stort
verk, än tio små fotografier av flera. Men det gäller att
finna de rätta verken att kopiera. Man bör ej börja med
konstverk, dem endast en verklig konstbildning gör njutbara
ens i original. Inför t. ex. Botticelli och andra prerafaeliter,
inför porträtt av okända gamla herrar och damer — de må
vara signerade Velasquez eller Frans Hals, Holbein eller
Rubens — förbli de mindre barnen i regeln lika oberörda,
som om man sökte grundlägga deras litteraturintresse med
Hans Sachs, Chaucer eller Montaigne på originalspråken eller
deras musiksinne genom att sjunga klassisk musik i stället
för visor. Det är konstens bilder av deras eget liv, av
arbetsliv, hemliv, djurliv, naturliv samt av kända
personligheter; det är den nyare konsten framför den äldre, vilka
bilda de naturliga bryggorna mellan konsten och barnet eller
folket. En stämning av något fantastiskt eller mystiskt, om
vilket den barnsliga fantasien sedan kan drömma eller dikta
vidare, detta gör ofta ett visst konstverk kärt för barnet.
Man borde redan nu i fråga om skolornas prydande låta
barnens egen smak bli avgörande för urvalet, sålunda att en
mängd fotografier av konstens mästerverk — inom arkitektur
som inom plastik och måleri — förelades dem och de verk,
dem barnen genom omröstning själva utvalt, sedan skänkas
deras skola.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:09:11 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/barnets2/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free