- Project Runeberg -  Barnets århundrade II /
92

(1912) Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Religionsundervisningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Sedan jag nedskrev dessa ord ha många inlägg
skett i frågan. Ett som väckte sensation, när det
1890 framkom, var boken Moses oder Darwin?[1]


Författaren visade där huru djupt
utvecklingsläran nu ingriper i vetenskapen och kulturen, men huru
folkbildningen hämmas, emedan man håller den
oberörd av nutidens vetenskapliga sanningar och alltjämt
intvingar den i den kyrkliga föreställningskretsen.
Genom religionsundervisningen begår man ett brott
mot de psykologiska utvecklingslagarna, ty man
meddelar ett teologiskt system till barn, ur stånd att tänka
över abstrakta begrepp. Men det värsta är, säger
han, att vid högskolorna numera läres
utvecklingsteorien som den vetenskapliga sanningen, medan i
den, av samma stat upprättade och underhållna,
folkskolan alltjämt den mosaiska skapelsehistoriens myt
meddelas, i skarp motsägelse till allt vad vetenskapen
och den levande naturen lär barnen: ett osedligt och
oredligt tillstånd, på vilket det måste bli ett slut.

Sedan dess ha flerstädes dessa tankar blivit
uttalade och många betonat, att skolans verksamhet är
snedvriden, så länge kyrkan behåller sitt välde över
skolan, som icke kan vara en verklig folkskola, så
länge den är ett maktmedel i prästerskapets hand.[2]


[1] Av A. Dodel, professor i botanik i Zürich.
[2] I Sverige har bl. a. studentföreningen Verdandi dels
genom småskrifter, dels genom diskussioner hållit denna fråga
vid liv. Vid en diskussion 1900 över bibliska
historien som läroämne i folkskolan
framhölls t. ex.
att »bibliskan» blivit mera framträdande på grund av oviljan
mot katekesen: redan 1856 riktades nämligen mot denna
kraftiga angrepp till och med i bondeståndet. De ännu
brukliga läroböckerna i bibliska historien stå i strid med den
bildning, som nu meddelas t. o. m. de blivande prästerna,
som lära sig att — i enlighet med den nyare exegetiken —
betrakta gamla testamentets skapelsehistoria, patriarkernas
historia m. m. ur den mytologiska och religionshistoriska
synpunkten. Kristendomsundervisningen som utanläsning är
fördärvlig för den religiösa känslan. Men även när den ej
förfaller till det själlösa rabbel, som måste äga rum i klasser
med fyrtio barn — och under den ständiga maningen till
lärarna från inspektörerna att framför allt beflita sig om
färdighet i katekes och bibliska — så blir den dock till
skada för barnets fantasi, dess omdöme, dess förmåga av
intellektuella och etiska initiativ. En fördomsfri, vaken blick
på bibeln blir för mången omöjlig efter ett tanklöst innötande
av satser och uppgifter, vilkas motsägelser man aldrig lär
sig inse, emedan man avhålles från att tänka över dem.
Icke bibeln, men bibelns över all prövning upphöjda
auktoritet, förslöar eftertanke, iakttagelse och rättskänsla.
Tanklöst upptagas de bibliska motsägelserna, vilka man i varje
annan bok skulle märka, men där är blind för; tanklöst
inpluggas lärobokens utläggning av dessa bibliska motsägelser
— motsägelser mot naturvetenskapen, mellan de bibliska
uppgifterna inbördes, mot den egna erfarenheten! Barnet läser
t. ex. i sin katekes att Gud ger dagligen och rikligen bröd
åt alla människor — medan hungertyfus dödar stora massor
varje år! Exemplen kunna mångfaldigas och alla bevisa
att denna undervisning måste förringa själens vakenhet och
handlingens kraft.

Efter den inledning, vars grundtankar här äro anförda,
följde en diskussion, där domen blev enhällig över den
nuvarande kristendomsundervisningen i folkskolan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:09:11 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/barnets2/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free