Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bilaga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
af samme tänkare: »Till ifvern att upptäcka
sanningen måste komma ifvern att bruka den för
mänsklighetens lycka!» Det blir emellertid först när
vetenskapen verkligen nått enighet i vissa slutsatser, som man
kan vänta att mänskligheten på allvar börjar sin
själfsofring. Men då skall den helt visst också äga rum.
När man till exempel i Mc Lennan’s Primitive Marriage
eller Westermarcks The human Marriage finner hvilka
äktenskapliga restriktioner de vilda folken, ofta endast
på grund af vidskepliga fördomar, med religiös lydnad
underkastat sig, då borde det icke vara för mycken
optimism i hoppet att kulturmänniskorna en gång
skola böja sig för vetenskapligt bevisade satser?
Wallace förordar icke så absoluta åtgärder som
Galton för att hindra de underhaltigas eller främja
öfvermänniskornas äktenskap. Han inser att
problemet är oändligt inveckladt. Det är så bland annat
därför att den personliga erotiken är
utomordentligt väsentlig just ur rasförädlingens synpunkt. Om
människorna kunde bli bred like cattle torde detta ej
komma att framkalla öfvermänniskor! Medeltidens
människoras sjönk, säger Galton, emedan de bästa
flydde till klostren och de sämre fortplantade sig.
Men om Galtons stränga kraf på hvarje stamträd
måste uppfyllas innan ett äktenskap blefve tillåtet,
då skulle ej blott äktenskapet förlora sitt djupaste
innehåll utan äfven rasen sitt ädlaste arf!
Men äfven med en stark begränsning af Galtons
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>