- Project Runeberg -  Barn och Ungdom. Nordisk Social-Pedagogisk Tidskrift / Årgång 1928 /
91

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ETT KLÖVERBLAD UR BARNETS HISTORIA

91

mödrarna i Kina ens i sin vildaste fantasi pä allvar antaga, att lika
mänga andra mödrar eller fäder .-kulle förbarma sig över dessa
utkastade? Ocb de spartanska olycksbarnen, störtade i Apotetai. en till
Taygetos’ bergshöjder hörande klyfta, kunde nog ingen plocka levande
upp. Orsaken till överseendet måste ligga djupare.

Granskar man närmare förhållandet, finner man till en början, att
barnutsättningen, expositio, i sin s. a. s. klassiska förrn i allmänhet
ägt rum på vissa bestämda platser; bergsklyftor, floder, träsk,
sumpmarker, hav, snö, is och trädgrenar voro de vanliga platserna för
utsättningen. I det forna Finland var det framför allt kärren och isen.,
som tjänade detta ändamål, i den isländska fornvärlden havet och
snödrivorna. 1 Rom sänktes dessa späda liv i Tiberns heliga böljor, och
särskilt för ändamålet flätade korgar à la Moses’ såldes för detta
ändamål offentligt på torgen. Hade man närmast avsett barnens
upptagande av annan person, skulle man väl redan tidigt inskränkt sig
till att lämna dem liggande framför ingångarna till hus och hyddor,
i stället för att hjärtlöst låta dem driva till havs, sjunka i dyn eller
frysa ihjäl på is och snö. —

Man har skäl att fråga sig, om icke utsättningen ursprungligen
uppfattats som en symbolisk, måhända offerbesläktäd handling, ni.
a. o. som ett sakralt och i vissa fall t. o. m. för familjens välgång
önskvärt bortskänkande av barnet til’1 den stoffliga värld, därifrån
det kommit. Härpå tvda många omständigheter. Till dessa höra
exempelvis vissa näraliggande offerbruk. som bl. a. bestodo i
värnlösa barns nedgrävande i jorden — levande. Bland en massa
exempel må ett par från norden tjäna som illustration. För att avvända
pesten, blevo vid ett tillfälle i Västergötland, efter samstämmigt
beslut av bygdens befolkning, »tvenne tiggarbarn» levande nedbäddade
under jordtorvan, och då år 970 e. Kr. en särskilt sträng vinter
härjade på Island, utsatte befolkningen i Keykjardal på prästerskapets
uppmaning ett antal barn att dö i drivorna, inbillande sig därmed
häva kölden. Liknande voro sederna över snart sagt alla delar av
världen.

Man plägar i dylika fall säga, att det var ett offer till
jordgudomligheten. Men alltför sällan bar man frågat sig, varför just denna
gudamakt krävde barnliv som offer.

Jorden bar sedan urminnes tider ställts i samband med den
moderliga principen. Vårt eget uttryck »moder jord» är urgammalt. Terra
Mater var icke allenast romarnas kända jordgudinna, utan på samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:31:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/barnungdom/1928/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free