- Project Runeberg -  Anmärkningar om helfvetesläran /
8

(1864) [MARC] Author: Christopher Jacob Boström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blir verklig inom vår verld6), så är det otänkbart,
att något, som icke alls finnes i orsaken, skulle kunna
uppkomma och finnas i hennes verkan, såvidt denna
är hennes verkan och ingenting vidare. 3ch ännu
mera är det då otänkbart att en verkan någonsin
skulle kunna vara motsatsen af sin orsak, t. ex. att
ett ondt kunde vara en verkan af det goda, ett
mörker en verkan af det lysande, en köld en verkan af
det värmande, en torka en verkan af det vätande
o. s. v., eller tvärtom. I allmänhet måstexyerkan, alltid
vara af samma slag och beskaffenhet, som sin orsak,
såvida hon verkligen härleder sig endast ifrån dénna
och icke tillika bestämmes af några andra
momenter 7). Men dermed är det ock gifvet, att Gud, som
är det oändligt goda eller det rena lifvet och salighe-

6) Denna sats anföres här utan några bevis, emedan
dess falla utredande och bevisande tillhör sjelfva den
philo-sophiska vetenskapen. Emedlertid bör den redan genom
för-nuftsinstincten kunna förstås och godkännas af hvar och en,
som &r något mer bildad och tänkande.

7) Orsaken kan visserligen aldrig fullkomligt uppgå i
sin verkan, utan den sednare framställer alltid den förra med
vissa negationer eller inskränkningar. Men dessa
inskränkningar härröra likväl då icke från sjelfva orsaken, utan från
andra momenter, som förena sig med hennes verkan, t ex.
från oförmågan hos den eller det, som är verksamhetens
object, att fullkomligt upptaga orsaken uti sig. Så kan
t. ex. vattnet icke upptaga mera än ett visst quantum af
värme uti sig utan att upphöra att vara vatten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:54:05 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bcjhelfvet/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free