Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
. Det var
invig-ningsprogram-met, som
förorsakade svårigheter. Först
grälades om vilka
kompositörer som
skulle få äran att
framföra sina
arbeten vid det
högtidliga tillfället.
Gounod ansåg sin
Faust
självskriven, Ambroise
Thomas
åberopade sig på samma
rättigheter för
sin Hamlet. Snart
var fejden i gång
rörande om man Porträtt från l870.talets mitt
endast skulle
släppa fram franska kompositörer eller om inte konsten
var universell och plats alltså borde beredas åt
musikens yppersta namn, oavsett deras hemort. Men,
menade de ultra-patriotiska, vad ha vi vid ett tillfälle
som detta att göra med italienaren Rossini eller
tysken Meyerbeer. Slutligen gjorde man en
kompromiss och beslöt ge partier ur skilda operor av
Au-ber, Gounod och Thomas samt kanske även några
utländska operor, till och med om de voro skrivna
av tyskar — vilket senare förmodligen ansågs som
en oerhört stor eftergift. Såren efter kriget hade
knappast hunnit ärra sig än.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>