- Project Runeberg -  Kristina Nilsson, grevinna de Casa Miranda /
271

(1921) [MARC] Author: Beyron Carlsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Artigare kan ju en kritiker inte gärna vara.
Emellertid reserverar han sig mot hennes tolkning
av Valentine i Hugenotterna, där hennes utseende,
röst och temperament ej tyckes honom väl passa.
»Liksom vi på sin tid», skriver han, »efter Jenny
Linds Hugenott-representation gärna ville leda
talet bort till hennes Amina eller Vielka, likaså svara
vi helst på frågan om fru Nilssons Valentine: hör
henne som Ophelia, som Gretchen! Och likväl
framställdes rollen ädelt och älskligt samt sjöngs
utomordentligt vackert.»

Wien var då, i slutet av 70-talet, den
levnadsglada staden an der schönen blauen Donau. Kejsar
Frans Joseph och hans kejsarinna Elisabeth voro
ytterst populära personligheter och att bli kallad till
hovet ansågs som en synnerligt stor utmärkelse.
Då man jämförde det mottagande Kristina Nilsson
fick från hovets sida med det som kommit en
annan diva, Adelina Patti, till del, var kontrasten
ganska stor. Patti hade sedan länge regelbundet
varje år kommit och hänfört både publik och
kritik. Men fastän hon gärna önskat det, hade hon
aldrig fått tillfälle att sjunga på hovet. Kristina
Nilsson var däremot knappast kommen, förrän hon
fick veta, att kejsarinnan uttryckt den önskan att
få höra henne sjunga — hos sig. Kristina Nilssons
triumf var desto tydligare, som den tiden de
sociala skrankorna voro mycket mer oöverstigliga i
Österrike än i många andra länder. Där gällde ännu
i viss mån Metternichs bekanta paradox att
människan börjar med baronen. Desto större
uppmärksamhet väckte det både att damerna av denna stolta
aristokrati tävlade om att se den svenska sånger-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:35:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bckrinils/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free